Utforsking i helse- og oppvekstfag
Det er vel mest spennende å utforske noe du eller dere i klassen selv har lyst til å finne ut? Når dere skal finne en problemstilling selv, er det lurt å bruke god tid på å finne ut hva denne problemstillingen skal være.
Slik kan du jobbe utforskende (ndla.no)
Denne siden gir deg tips til hvordan du kan komme i gang med utforsking, og hvordan du kan legge opp arbeidet.
Ta utgangspunkt i viktige temaer i helse- og oppvekstfag
Lag en problemstilling som tar utgangspunkt i sentrale temaer i helse- og oppvekstfag, men der du trenger kunnskaper og ferdigheter fra naturfag:
- Hvordan kan bruk og avfallshåndtering av produkter påvirke klima og miljø?
- Hvordan kan teknologi brukes i ditt framtidige yrke? Hvordan påvirker teknologien de ulike delene av bærekraftig utvikling?
- Kjenner du til problemområder eller utfordrende oppgaver/operasjoner i ditt framtidige yrke? Kanskje du kan arbeide med forslag til løsninger som kan forbedre eller forenkle situasjonen/arbeidsprosessen?
Samarbeid med bedrifter eller kommunen
Å utforske med utgangspunkt i et oppdrag kan være motiverende. Ta kontakt med lokale bedrifter eller kommunen. Kanskje de trenger hjelp til å finne ut noe?
På siden til Lektor 2 Naturfagsenteret finner dere mange eksempler på oppdrag, både fra offentlige virksomheter og private bedrifter. Oppdragene kan brukes som de er, eller som inspirasjon til å lage egne oppdrag. Ta kontakt med lokale aktører. Kanskje dere kan få til et samarbeid?
Lag oppdrag selv
Hvis dere ikke får noen utenfor skolen til å gi dere oppdrag, kan dere lage oppdrag til hverandre. La noen ta rollen til ledelsen i en bedrift. Disse lager et oppdrag som andre i klassen skal løse. Legg opp dette så realistisk som mulig, med oppdragsbrev, møter med rapportering underveis i prosessen og en sluttpresentasjon når utforskingen er avsluttet.
Opplegg på NDLA
I dette emnet ligger noen forslag til opplegg. Dere kan bruke dem som de er, eller lage en egen vinkling på dem.