GIF (Graphics Interchange Format) - Technological Understanding (IM-IKM vg1) - NDLA

Skip to content
Fagartikkel

GIF (Graphics Interchange Format)

En GIF er et bildeformat som setter sammen stillbilder til en enkel animasjon. Formatet er lagd for skjerm og har lav oppløsning. Se eksempler på GIF-er, og få tips om framgangsmåte for å lage en GIF.

Hva er en GIF, og hvordan blir den brukt?

GIF er et bildeformat med stillbilder som er satt sammen til ei bildefil og oppleves som en kort filmsnutt eller animasjon. En GIF kan som regel lastes inn der du laster inn vanlige bilder.

Du kjenner gjerne GIF-er fra sosiale medier – slike korte snutter med reaksjoner der noen ler, snubler, danser, er sint eller jubler. I profesjonelle settinger brukes GIF-er på nettsider for å vise status i brukergrensesnittet, for eksempel et snurrende hjul som betyr at noe er i ferd med å skje.

Finn eksempler

Bruk Giphy (giphy.com). Finn ulike GIF-er ut fra kategori eller søk.

Komprimering av antall farger gir lav oppløsning

En GIF kan maksimalt bestå av 256 farger. Dette er grunnen til at GIF-er har lav oppløsning. GIF-er framstår derfor ofte kornete.

  • Stillbilder med ulik informasjon fra bilde til bilde gjør seg best i små størrelser.

  • Enkel grafikk med få farger vil kunne fungere godt også i større format.

  • GIF egner seg ikke for komprimering av vanlige stillbilder.

  • GIF passer til å lage enkle, korte animasjoner av fotoer i små utsnitt, og til å lage nettinnhold som bannere, knapper eller ikoner med bevegelse.

  • GIF-er lar deg også ha gjennomsiktig (transparent) bakgrunn, slik at den kan inngå i en nettside uten å krasje med den øvrige designen.

Eksempler på GIF-er

Bla gjennom eksemplene under, og se på ulike GIF-er.

GIF av foto eller video

Tar du utgangspunkt i fotoer, er det to måter å lage en GIF-animasjon på. Du kan bygge opp en GIF av en rekke stillbilder med litt forflytning på deler av motiver fra bilde til bilde, eller du kan bruke et videoklipp og hente ut stillbilder med et visst intervall mellom hvert bilde. Bruker du video, bør du velge ut et kort videoklipp. Store videofiler blir fort krevende for behandlingsprogrammet.

En GIF står og spinner kontinuerlig på en nettside uten mulighet å for pause avspillingen. Sørg for at GIF-en for det meste står stille. Da unngår du kognitiv overlast hos mottaker, som vil si at du unngår at mottakeren blir mentalt sliten. Bruk animasjon og bevegelse til å rette fokus på det som er sentralt. Slik unngår du at bakgrunnen forstyrrer og konkurrerer om oppmerksomheten.

GIF av grafisk design

Bygger du opp bit for bit med utgangspunkt i et grafisk motiv, er det viktig at du har nøyaktig samme størrelse på stillbildene. For din egen del kan det være lurt å gi hvert enkelt bilde filnavn i stigende rekkefølge. Da blir det enkelt å sette sammen GIF-en av enkeltbildene.

Hvis du skal lage nettikoner, må du sørge for å ha gode kontraster og et tydelig design. Ikoner er ofte små, så pass på at de har god lesbarhet. Velg transparent bakgrunn på enkeltbildene for god integrering av designet på nettsiden.

Tekniske veiledninger

Adobes hjelpeside viser framgangsmåter for å lage en GIF av en serie stillbilder eller av et videoklipp.

Kilder

TechTerms (2016, 20. august). GIF. Hentet 25. mars 2021 fra https://techterms.com/amp/definition/gif

Adobe (2019, 3. august). Create animated GIFs. Hentet 25. mars 2021 fra https://helpx.adobe.com/no/photoshop/how-to/make-animated-gif.html

Written by: Stina Åshildsdatter Grolid.
Last revised date 11/22/2021