Stasjonsarbeid om lyd (QR) - Production and Storytelling (IM-IKM vg1) - NDLA

Skip to content
Oppgave

Stasjonsarbeid om lyd (QR)

Jobb sammen i grupper med fagstoff om lyd på ulike stasjoner. Undervisningsopplegget egner seg som en introduksjon til temaet eller som oppfrisking.

Elevene skal skanne for å finne faginnhold på ulike poster i dette undervisningsopplegget.

Forarbeid

  • Del elevene i fem grupper.

  • Plasser postene på ulike steder på skoleområdet. Gjør det lett å finne dem. Hvis postene er plassert på et større område, kan du lage et enkelt kart over postene.

  • Post 1–4 har lyd og må være på steder der elevene kan spille av lyd. Eventuelt kan elevene bruke høretelefoner.

  • Skriv ut dokumentet med postene og plasser ut disse før timen starter.

  • Gjør en enkel test og sjekk at kodene fungerer.

Gjennomføring

  • Elevene skal innom alle postene, og de følger rekkefølgen på postene.

  • Sett av like lang tid til hver post. Bruk alarm for å holde tida. Lag et signal som betyr at elevene skal bytte post.

  • Læreren går innom gruppene underveis mens stasjonsarbeidet pågår.

Related content

Subject material
Del informasjon med QR-koder

QR-koder lar oss effektivt og enkelt dele og åpne nettinnhold med mobilen. Lær tips og triks og kom i gang med QR-koder!

Subject material
Bruk av QR-koder i undervisningen

QR i undervisningen kan gjøre det lettere å forlate klasserommet og jobbe friere og mer spontant. Det kan gi mer engasjerende og elevaktiv undervisning.

Written by: Stina Åshildsdatter Grolid.
Last revised date 06/13/2022