Forbrukertilsynet - Business Operations (SR-SRL vg2) - NDLA

Skip to content
Fagartikkel

Forbrukertilsynet

Forbrukertilsynet fører spesielt tilsyn med at markedsføring og kontraktsvilkår er i samsvar med markedsføringsloven. I tillegg kan de mekle i tvister mellom forbrukere og næringsdrivende. De skal også bidra til en forbrukervennlig utvikling og fremme tiltak som kan bedre forbrukernes stilling.

Forbrukertilsynet


Forbrukertilsynet er et offentlig tilsynsorgan. Ut fra hensynet til forbrukerne skal tilsynet passe på at markedsføring og standard kontraktsvilkår er i samsvar med markedsføringsloven.

Forbrukertilsynets oppgaver

Forbrukertilsynet har ansvaret for all behandling av forbrukerklager, også for meklingen i tvister mellom forbrukere og næringsdrivende.

Det er markedsføringsloven som er den viktigste loven Forbrukertilsynet håndhever. I tillegg håndhever de en rekke andre lover og regler, blant annet

Les mer om Forbrukertilsynet

sidene til Forbrukertilsynet kan du lese mer om hvordan de jobber.

Forbrukertilsynet kontrollerer at reklamer ikke er i strid med markedsføringsloven eller med reglene for radio- og TV-reklame. Forbrukertilsynet kan

  • gripe inn mot villedende og urimelige markedsføringsmetoder
  • forby ulovlig reklame
  • påse at standardkontrakter i forbrukerforhold ikke er urimelige, men klare og balanserte

Digitaliseringen gir nye utfordringer

Tida vi lever i, har i stor grad endret hverdagen til Forbrukertilsynet. Økt digitalisering byr på utfordringer med mer personrettet markedsføring og større markedsføringspress. I tillegg har digitaliseringen åpnet for nye kanaler for kommersiell påvirkning. En forskningsrapport fra 2018 fant blant annet at den algoritmebaserte markedsføringen i sosiale medium opptrer kjønnsdiskriminerende, og at norske barn følte seg overvåket av plattformene. I filmen under (5:40) forteller forskerne bak studien mer om hva de fant ut.

Hva kjennetegner markedsføringen mot barn og unge i sosiale medier? Video: Forbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMet, 15sekunder / CC BY-SA 4.0

Utviklingen har ført til at en av tilsynets overordnede oppgaver i dag er å sikre at den digitale forbrukerhverdagen blir trygg.

Forbrukertilsynet skal, ifølge tildelingsbrevet fra Barne- og familiedepartementet (2021), prioritere å føre tilsyn med

  1. markedsføring og avtalevilkår i digitale kanaler, produkter og tjenester, slik som sosiale medier og blogger
  2. markedsføring rettet mot barn og unge som kan bidra til kroppspress
  3. markedsføring av finansielle tjenester med særlig vekt på markedsføring av forbrukslån
  4. bruk av bærekraftspåstander i markedsføringen


Tips og klager fra forbrukere

Forbrukere kan enkelt sende tips til Forbrukertilsynet via nettsidene deres hvis de finner feil eller mangler ved produkter, eller hvis de mener å ha sett urimelig markedsføring og urimelige avtalevilkår.

På Forbrukertilsynets nettsider finnes det også et standardisert klagebrev som forbrukere kan bruke om de vil klage på uadressert reklame, spam eller telefonsalg.

Tips eller klage

sidene til Forbrukertilsynet finner du mer informasjon om hvordan du som forbruker kan tipse om eller klage på saker.

Markedsrådet

Markedsrådet er et statlig forvaltningsorgan som behandler klager på avgjørelser eller vedtak gjort av Forbrukertilsynet. Dersom du har sendt klage på en sak til Forbrukertilsynet, og de beslutter at denne saken ikke skal prioriteres, kan du klage saken din inn for Markedsrådet.

Klagesakene Markedsrådet behandler, gjelder overtredelser av markedsføringsloven, alkoholloven og tobakksskadeloven.

Markedsrådets vedtak er endelige, det vil si at de ikke kan påklages.

Kilder

Forbrukertilsynet. (u.å.). Agenda 2019. https://www.forbrukertilsynet.no/om-forbrukertilsynet/agenda-2019

Forbrukertilsynet. (u.å.). Lover og regler. https://www.forbrukertilsynet.no/lover-og-regler

Barne- og familiedepartementet. (2021). Tildelingsbrev til Forbrukertilsynet. https://www.regjeringen.no/contentassets/929682b98fba4c788b1d65402677560d/tildelingsbrev-til-forbrukertilsynet-2021-sendt-ut-231220.pdf

Related content

Subject material
Angrerettloven

Angrerettloven sier at forbrukeren kan oppheve kjøpet innen 14 dager etter at han inngikk avtalen. Hva er de viktigste momentene i angrerettloven?



Written by: Cathrine Meyer Johansen.
Last revised date 02/16/2021