Netthandel
Netthandel er kjøp og salg av produkter over internett. Også nettauksjoner og handel via e-post er netthandel. Når du selger produkter på internett, har kundene dine de samme rettighetene som når de handler i en fysisk butikk.
Netthandel er underlagt norsk lov, og det er mange lover å forholde seg til. Noen av de viktigste lovene som har innvirkning på netthandel, og dermed også på innholdet i salgsvilkår som du er pliktig til å oppgi til kundene, er
- ehandelsloven
- forbrukerkjøpsloven
- angrerettloven
- avtaleloven
- vergemålsloven
- markedsføringsloven
- panteloven
- finansavtaleloven
Alle som driver netthandel, har opplysningsplikt overfor kundene. Netthandel er regulert av ehandelsloven, som krever at det skal framgå klart hvem markedsføringen skjer på vegne av. § 9 i ehandelsloven har en rekke bestemmelser om opplysningsplikt:
- Ved ubedt markedsføring via e-post skal det framgå at meldingene inneholder markedsføring idet meldingene mottas.
- Overfor private forbrukere skal det opplyses om totalkostnadene forbrukeren skal betale, medregnet alle avgifter og leveringskostnader.
- Reklametilbud, som for eksempel rabatter, premier og gaver, skal lett kunne identifiseres. Opplysninger om vilkår for å benytte seg av tilbudene skal være klare og lett tilgjengelige.
- Salgsfremmende konkurranser eller spill skal lett kunne identifiseres.
- Opplysninger om vilkår for å delta i konkurransene eller spillene skal være klare og lett tilgjengelige.
Flyselskaper og turoperatører skal også oppgi kostnader ved endringer av den reisendes navn, destinasjon og tidspunkt.
Ehandelsloven bygger på et EU-direktiv. Hjemlandskontroll står sentralt i loven. Det vil si at selskaper som driver netthandel, skal følge loven i det landet der selskapet er etablert (etableringslandsprinsippet). Forbrukere får beskyttelse etter retten i sitt eget land.
Ved netthandel gjelder, som hovedregel, angreretten. Kunden har i utgangspunktet 14 dagers angrefrist fra den dagen varen er mottatt. Varen må returneres i tilnærmet samme stand som da kunden mottok den.
Angreretten er hjemlet i angrerettloven. Den gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.
Selgeren har en omfattende opplysningsplikt før det inngås avtale om kjøp ved netthandel. Selgeren er forpliktet til å opplyse om angreretten. Kunden skal få et angrerettskjema sammen med varen. I motsatt fall blir klagefristen automatisk forlenget til ett år.