Kartlegging av reiselivet
Det er mange ulike aktører, både private og offentlige, som kartlegger ulike områder innenfor reiselivet i Norge. Noen av de største er Innovasjon Norge Reiseliv, Statistisk sentralbyrå og NHO Reiseliv. I tillegg er det noen forskningsinstitusjoner som kartlegger på oppdrag.
Hvert år intervjuer Innovasjon Norge tusenvis av norske og utenlandske turister på ferie i Norge. Målet er å kartlegge formålet med reisen, hvordan de reiser og hvem de reiser sammen med. I tillegg kartlegges aktiviteter og pengebruk. Hva er ønskede aktiviteter, hvilke ble gjennomført og hvor fornøyd var de med aktivitetene? Funnene publiseres i en stor rapport og er et nyttig verktøy for reiselivsaktørene i Norge.
Fire ganger i året gjennomfører SSB Reiseundersøkelsen, som har som formål å kartlegge nordmenns reisevaner i Norge og i utlandet.
NHO Reiseliv engasjerer blant andre Telenor og Norsk Gallup til å gjennomføre ulike kartleggingsundersøkelser. For eksempel gjennomførte de høsten 2019 en kartlegging av nordmenns reiseplaner for høstferien og høsten generelt. NHO Reiseliv publiserer resultater fra slike undersøkelser på sine hjemmesider.
Senter for reiselivsforskning kartlegger forsknings- og utviklingsbehovet for reiselivet i Innlandet. Formålet med dette er å få bedre kjennskap til hvilke temaer og områder aktørene selv vurderer som de mest sentrale.
MIMIR er et eksempel på en reiserådgivningstjeneste som kartlegger og gjennomfører mulighetsstudier, analyser og utredninger for reiselivet på oppdrag. De leverer rådgivningstjenester både til private bedrifter og offentlige etater, som Innovasjon Norge. Deres kjernekompetanse er:
reisemålsutvikling, markeds- og konseptvurderinger, opplevelsesdesign og attraksjonsutvikling, klyngeutvikling og prosjektledelse, samt ulike typer analyser og utredninger.