Task
«FarOut» – øyhopping og samarbeid
Du holder på å utvikle forretningsideen din, «FarOut», men trenger samarbeidspartnere. Hvem skal det være?
«FarOut» er en forretningsidé under utvikling. «FarOut» skal selge øyhopping i den sørlandske skjærgården, i form av pakketurer som inkluderer guide, havkajakk, telt/hengekøye, utstyr, mat og drikke.
- Jobb i grupper på to eller tre.
Del 1: Refleksjon i gruppa
Drøft punktene under:
- Hva er samarbeid, og hva er hensikten med samarbeid?
- Hvorfor er det enkelt å samarbeide med noen, og ikke med andre?
- Når bør man vurdere å samarbeide med andre aktører?
- Hvorfor er tillit viktig for et samarbeid?
- Hva kan dere oppnå ved å samarbeide med andre?
- Hvilke utfordringer kan bedriften deres møte i et samarbeid med andre aktører?
- Hva kjennetegner et godt samarbeid?
- Hvordan kan reiselivsbedrifter samarbeide med ulike aktører i reiselivsbransjen?
- Hvorfor bør reiselivsbedrifter samarbeide med bedrifter i andre næringer?
- Beskriv og drøft hvorfor samarbeid mellom ulike bedrifter er bra for gjestene.
Del 2: Utforsk mulighetene
Hvem kan «FarOut» samarbeide med på Sørlandet for å utvikle bedriften på en sunn og bærekraftig måte?
- Utstyr: plakat, tusj og post-it-lapper.
- Lag overskriften «Må samarbeide med» på den ene siden av plakaten, og overskriften «Kan samarbeide med» på den andre siden.
- Bruk en post-it-lapp til hver samarbeidspartner, og skriv en kort begrunnelse for hvorfor disse samarbeidspartnere er nyttige for «FarOut».
Del 3: Presentasjon og deling
- Presenter plakaten deres i klassen.
- Diskuter forslagene deres.
- Gjør en opptelling til slutt, og se hvor mange ulike samarbeidspartnere som er aktuelle for «FarOut».
Lykke til!