Aktiviteter som fremmer sosial utvikling
I skjemaet under ser du ulike forslag til områder som barn trenger å øve på for å utvikle god sosiale kompetanse. Ikke alle forslagene passer til alle aldersgrupper.
- Bestem deg for hvilken aldersgruppe du ønsker å lage aktiviteter for, og om du vil jobbe med ei gruppe eller med et enkelt barn.
- Finn ut hvor gruppa/barnet befinner seg i sin sosiale utvikling. Hva mestrer de på områdene empati, selvkontroll, selvhevdelse, ansvarlighet og samarbeid?
- Hva trenger gruppa/barnet å øve på? Forklar hvorfor du mener det.
- Lag et skjema som det du ser under oppgavene, og fyll inn aktiviteter du mener passer for å fremme det gruppa eller barnet trenger å øve på.
- Velg en aktivitet, og planlegg den i et planleggingsdokument. Her skriver du også hva som er målet/målene med aktiviteten.
- Prøv ut aktiviteten enten i praksis eller i klassen.
Evaluer aktiviteten ut fra de målene du satte.
Hva gikk bra, og hvorfor gikk det bra?
Hva kunne eventuelt vært gjort annerledes? Begrunn svaret ditt.
Ferdighet | Dine forslag til aktiviteter |
---|---|
forstå at andre har en annen måte å se situasjoner på | |
forstå at vi har forskjellige følelser | |
gjenkjenne følelsen hos andre | |
bry seg om andre | |
trøste og støtte hverandre | |
lytte til andre | |
dele med andre | |
hjelpe andre | |
bytte på roller i leken, kunne gi fra seg og kreve roller | |
holde avtaler | |
hjelpe hverandre til å forstå ulike situasjoner | |
forstå regler i spill | |
uttrykke positive og negative følelser | |
hevde sine meninger, ønsker og behov | |
rydde opp etter seg | |
jobbe positivt i gruppeoppgaver | |
starte opp med oppgaver | |
gjennomføre oppgaver | |
utsette sine egne behov |