Skip to content
Article

Stimulere til god sosial utvikling

Som barne- og ungdomsarbeider er en av oppgavene dine å styrke og støtte barn og unges utvikling av gode sosiale ferdigheter slik at den sosiale utviklingen går rett vei. Å støtte utviklingen av sosiale ferdigheter handler om å gi barn og unge kompetanse i å få kontakt og samhandle med andre.

Målet med god sosial utvikling

Både rammeplanen for barnehagen (2017), Kunnskapsløftet 2020 og den nye nasjonale rammeplanen for SFO 2021 sier at vi skal arbeide med barn og unges sosiale kompetanse. Det langsiktige målet for god sosial utvikling hos barn og unge er at de skal klare å tilpasse seg samfunnet. I hverdagen betyr det at barn og unge skal klare å omgås hverandre på en god måte, slik at de opplever trivsel og læring. Det kan de lære når vi styrker den sosiale kompetansen deres. Denne kompetansen handler om å beherske sosiale ferdigheter i en rekke miljøer.

Barn og unge som har utviklet god sosial kompetanse som de viser når de er sammen med andre, som kan knytte gode relasjoner, og som mestrer de sosiale utfordringene de møter i oppveksten, har gode framtidsutsikter.

Hvordan fremme god sosial kompetanse?

Sosial kompetanse innebærer at barn og unge kan

  • ta andres perspektiv
  • vise omsorg og nestekjærlighet
  • inngå på en god måte i fellesskapet
  • si meningene sine
  • avpasse væremåten sin til situasjonen

For å greie dette må barn og unge ha evnen til å balansere egne behov mot andres behov og hele gruppas behov for godt samspill.

Sosiale ferdigheter kan læres på lik linje som andre ferdigheter. For at du skal kunne hjelpe og støtte et barns sosiale utvikling, er det først og fremst viktig at du har fått en god relasjon til det barnet det gjelder.

For å fremme en god sosial utvikling for barn og unge kan du hjelpe dem med de ulike områdene innen sosial kompetanse. Her kommer noen eksempler på hva du kan hjelpe barna med på de ulike områdene:

Ta andres perspektiv

  • forstå at andre har en annen måte å se situasjoner på
  • forstå at vi har forskjellige følelser
  • gjenkjenne følelsen hos andre
  • forstå at vi mennesker er forskjellige og har ulike behov
  • forstå at vi alle kan gjøre feil

Vise omsorg og nestekjærlighet

  • bry seg om andre
  • trøste og støtte hverandre
  • forutsi følelser hos andre
  • lytte til andre
  • dele med andre
  • hjelpe andre
  • bytte på roller i leken ved å lære å gi fra seg roller og å kreve roller
  • respektere andres eiendeler

Inngå på en gode måte i fellesskapet

  • holde avtaler
  • hjelpe hverandre til å forstå ting bedre
  • komme til avtalt tid
  • følge regler i lek og samspill
  • jobbe positivt i gruppeoppgaver
  • følge opp den jobben en har fått tildelt
  • si ifra når noe er galt/urettferdig
  • se forskjellen på å sladre og det å si ifra
  • rydde opp etter seg selv

Si meningene sine

  • ta initiativ til lek
  • uttrykke positive og negative følelser
  • stå imot vennepress
  • hevde meningene, ønskene og behovene sine
  • stå for meningene sine uten at det går ut over andre

Avpasse væremåten sin til situasjonen

  • klare å vente på tur
  • dele med andre
  • klare å utsette sine egne behov for å hjelpe andre fram
  • holde orden i sakene sine
  • ikke kjøre over andre
  • strukturere og planlegge dagen sin

Læring av sosiale ferdigheter

Barn og unge kan lære sosiale ferdigheter på mange ulike måter, først og fremst gjennom daglig samhandling med andre gode rollemodeller. Det kan også læres gjennom rollespill, ferdighetstrening, praktiske øvelser og tilbakemelding på egne ferdigheter. Det finnes også ulike programmer som barnehager og skoler/SFO kan kjøpe. Noen eksempler er Steg for steg, Du og jeg og vi to, ART (Aggression Replacement Training), KREPS (Kreativ problemløsning i skolen) og SNAP (Stop Now and Plan). Alle institusjoner bør ha en sosial læreplan hvor tilpasset litteratur, læremidler, aktiviteter og evalueringsmetoder er skrevet ned.

Utfordringer til deg

  1. I hvilke sammenhenger tenker du det kan være vanskelig å balansere dine egne behov opp mot andres?
  2. Det er viktig å lære barn og unge til å uttrykke sine egne meninger, men det er ikke alltid de gjør det på en måte de voksne liker. Hvordan kan du hjelpe barn til å uttrykke viljen sin på en god måte?
Kilder

NOU 2010: 7. (2010). Mangfold og mestring: Flerspråklige barn, unge og voksne i opplæringssystemet. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/NOU-2010-7/id606151/

Ogden, T. (2015). Sosial kompetanse og problematferd blant barn og unge. Gyldendal Akademisk.