Skip to content
Task

Lag hinderløyper

Hinderløyper er morsomme og utfordrende for alle. Det er en type aktivitet som utfordrer motorikken og de grunnleggende bevegelsesferdighetene på en god måte. Den kan tilpasses det nivået barna er på. Den kan varieres og du kan også sette inn i dramatiske fortellinger og musikk til hinderløypa.

Oppgaver

Jobb sammen i grupper. Se gjerne filmene i relatert innhold til inspirasjon.

  1. Lag ei hinderløype i klasserommet av utstyr dere har tilgjengelig og som gir muligheter for å bruke de grunnleggende bevegelsene (gå, krabbe/krype/åle, hoppe, rulle, fange/kaste og så videre). Gjennomfør hinderløypa sammen med resten av klassen.

    1. Ble hinderløypa slik dere hadde tenkt dere? Hva vil dere eventuelt endre til neste gang?
    2. Hvilke motoriske ferdigheter fikk medelevene stimulert i denne hinderløypa?
  2. Lag ei hinderløype med dramatisering. Lag en historie der dere må over visse hindere for å komme dit dere vil. Historien kan for eksempel være i skogen, i jungelen, på stranda eller på en øde øy. Beveg dere som ulike dyr. Legg gjerne inn sangleker eller bruk musikk. Skap spenningsmomenter. Vær kreativ! Gjennomfør hinderløypa med de andre i klassen.

    1. Hvilken betydning har innlevelse og engasjement hos de voksne når man gjennomfører dramatisering av ei hinderløype?
    2. Hvilke motoriske ferdigheter stimuleres i denne hinderløypa?
    3. Hvilken betydning har glede og moro i bevegelsesaktiviteter?
  3. Lag ei hinderløype ute som utfordre balanse, koordinasjon og styrke. Dere må lage minst seks hindere. Se om det er naturlige hindere dere kan bruke. Finner dere noe å klatre på? Hoppe over? Balansere på? Noe å kaste med, en blink? Vær kreative. Film hinderløypa.
  4. Inviter barn fra en barnehage eller SFO. Lag ei hinderløype, inne eller ute, som er tilpasset barnas utvikling.

    1. Lag en plan for aktiviteten. Hva skal dere gjøre, hvordan vil dere gjøre det, og hvorfor vil dere gjøre det på den måten?
    2. Gjennomfør aktiviteten sammen med barna.
    3. Evaluer aktiviteten etterpå. Hva gikk bra? Hva kunne dere eventuelt ha gjort annerledes? Hvilke motoriske erfaringer fikk barna? Opplevde barna glede ved å delta?

Related content