Lag hinderløyper
Jobb sammen i grupper. Se gjerne filmene i relatert innhold til inspirasjon.
Lag ei hinderløype i klasserommet av utstyr dere har tilgjengelig og som gir muligheter for å bruke de grunnleggende bevegelsene (gå, krabbe/krype/åle, hoppe, rulle, fange/kaste og så videre). Gjennomfør hinderløypa sammen med resten av klassen.
- Ble hinderløypa slik dere hadde tenkt dere? Hva vil dere eventuelt endre til neste gang?
- Hvilke motoriske ferdigheter fikk medelevene stimulert i denne hinderløypa?
Lag ei hinderløype med dramatisering. Lag en historie der dere må over visse hindere for å komme dit dere vil. Historien kan for eksempel være i skogen, i jungelen, på stranda eller på en øde øy. Beveg dere som ulike dyr. Legg gjerne inn sangleker eller bruk musikk. Skap spenningsmomenter. Vær kreativ! Gjennomfør hinderløypa med de andre i klassen.
- Hvilken betydning har innlevelse og engasjement hos de voksne når man gjennomfører dramatisering av ei hinderløype?
- Hvilke motoriske ferdigheter stimuleres i denne hinderløypa?
- Hvilken betydning har glede og moro i bevegelsesaktiviteter?
- Lag ei hinderløype ute som utfordre balanse, koordinasjon og styrke. Dere må lage minst seks hindere. Se om det er naturlige hindere dere kan bruke. Finner dere noe å klatre på? Hoppe over? Balansere på? Noe å kaste med, en blink? Vær kreative. Film hinderløypa.
Inviter barn fra en barnehage eller SFO. Lag ei hinderløype, inne eller ute, som er tilpasset barnas utvikling.
- Lag en plan for aktiviteten. Hva skal dere gjøre, hvordan vil dere gjøre det, og hvorfor vil dere gjøre det på den måten?
- Gjennomfør aktiviteten sammen med barna.
- Evaluer aktiviteten etterpå. Hva gikk bra? Hva kunne dere eventuelt ha gjort annerledes? Hvilke motoriske erfaringer fikk barna? Opplevde barna glede ved å delta?