Skip to content

Tasks and Activites

Reflekter over ulike situasjoner

Pedagogisk dokumentasjon handler om å observere, dokumentere, tolke, reflektere og ta valg. I denne øvelsen skal du bruke bilder til å reflektere, vurdere og foreslå måter å jobbe videre på. Det blir en øvelse i pedagogisk dokumentasjon.
Gruppearbeid med sju ungdommer rundt et bord med bøker og skrivesaker. Foto.

Øvelse

Bruk bildene under til å reflektere over hvilket syn på barn, lek, omsorg, motivasjon, læring og danning dere mener kommer til uttrykk. Gjennomfør hele øvelsen med hvert bilde før dere går videre til neste bilde.

  1. Bruk to til tre minutter til å skrive ned det du tenker at bildet forteller deg om synet på barn, lek, omsorg, læring og danning. Ikke sensurer deg selv. Husk at det er en øvelse.

  2. Del tankene og notatene dine med tre til fire medelever.

  3. Reflekter sammen. Her er det mange refleksjonsspørsmål dere kan stille dere, for eksempel:

    • Hva forteller bildet?

    • Hvilke holdninger og verdier om barn, omsorg, motivasjon, medvirkning, læring og danning kommer fram i bildet?

    • Hva kan aktiviteten bidra til med tanke på glede og trivsel, lek og utvikling?

    • Hva bidrar den voksnes rolle i aktiviteten/situasjonen til?

    • Hvordan kan dere utøve voksenrollen i slike situasjoner for å bidra til at barn får gjøre egne erfaringer, får utforske, oppleve mestring?

    • Hvordan kan dere utøve voksenrollen i slike situasjoner for at barn skal oppleve medvirkning?

    • Hvordan kan dere legge til rette for barns medvirkning her?

    • Hvordan ivaretar dere barns utforskertrang og behov for trygghet?

  4. På bakgrunn av refleksjonen av bildet skal dere drøfte og vurdere hvordan dere vil legge til rette det pedagogiske arbeidet.

Bilde nummer 1

Ung kvinnelig ansatt sitter på gulvet med ei gruppe barn. Hun tegner på et ark. To små barn tegner på egne ark. En liten gutt ser på det kvinnen tegner mens han bygger med fargerike klosser som også ligger ut over gulvet. I bakgrunnen står to jenter og leker med noe ved veggen. Foto.

Bilde nummer 2

En smilende kvinnelig ansatt hjelper en gutt med å lukke glidelåsen i jakka hans i garderoben. Foto.

Bilde nummer 3

En liten gutt med regnbukse og oppbrettede ermer på genseren leker med vann og sand. Han heller vann fra ei stor metallkanne utover et bord hvor det står ei rød bøtte, en blå bolle og en liten, blå lekebil med sand på lasteplanet. Foto.

Bilde nummer 4

Ei jente sitter alene ved en pult i et klasserom og holder hendene for ørene. Hun ser lei seg ut. I bakgrunnen er det fire andre elever rundt et bord. De holder på med nettbrett. Foto.
CC BY-SAWritten by: Siv Stai.
Last revised date 09/10/2021

Learning content

Planlegging – didaktisk metode