Skip to content
Task

Kreativitet og skaperglede

Å være kreativ er å tenke nytt og se nye løsninger. Det handler om fantasi og forestillingsevne. I arbeid med barn og unge skal vi bidra til at barna tar i bruk fantasien sin, tenker kreativt og utvikler skaperglede. Hvordan kan vi gjøre det med praktisk-estetiske aktiviteter?

Kreativitet og skaperglede

Reflekter først alene over følgende spørsmål. Deretter jobber dere med de samme spørsmålene i ei gruppe, og til slutt oppsummerer dere felles i klassen.

  1. Hva er kreativitet?

  2. Hva er skaperglede?

  3. Hva er fordelen med å være kreativ?

  4. Tenk tilbake til da du var barn. Hvor kreativ var du da? Har kreativiteten din endret seg? Hvis den har det, hvorfor tror du er slik?

  5. Hvordan kan du utvikle din egen kreativitet?

  6. På hvilke måter må du være kreativ i arbeidet med barn og unge? Forklar, gi eksempler og begrunn.

  7. Beskriv sammenhengen mellom kreativitet og

    • nysgjerrighet

    • eksperimentering

    • utprøving

    • mestringstro

    • forskning

    • lek

    • læring

    • arbeid med barn og unge

  8. Hvorfor er det viktig for kreativitet og skaperglede at vi skaper et miljø der det er rom for å gjøre feil?

  9. Hvilken betydning har et godt selvbilde og trygg identitet for barn og unges livsutfoldelse og skaperglede?

  10. Hvordan kan vi støtte og stimulere barns kreativitet og skaperglede i hverdagen? Gi eksempler og begrunn hvorfor.

Film om kreativitet

Jobb sammen i ei gruppe og lag en film om kreativitet. Filmen skal si noe om

  • hva kreativitet er

  • hvorfor kreativitet er viktig

  • hvordan vi kan stimulere til kreativ tenkning

  • hvordan vi kan støtte barn og unges utvikling av kreativitet

Vis filmen for de andre i klassen.

Formingsaktivitet: kollasj

  1. Lag en kollasj av ulike formingsaktiviteter du kan tenke deg å gjennomføre sammen med barn.

    Her kan du velge om du vil klippe og lime eller lage en kollasj på PC. Finn bilder i blader og aviser, på nettet eller bruk egne bilder. Sett bildene sammen til en kollasj.

  2. Velg en eller flere av formingsaktiviteten i kollasjen. Lag en plan for hvordan du vil gjennomføre aktiviteten sammen med barn. Tenk spesielt på hvordan du vil støtte barnas kreativitet og skaperglede i gjennomføringen.

  3. Gå sammen i ei gruppe, del planene deres og bestem dere for en eller flere aktiviteter dere vil gjennomføre med barn. Inviter barn til skolen, og gjennomfør formingsaktiviteten sammen med dem. Dokumenter og vurder prosessen.