Skip to content
Article

Bakgrunn og forgrunn i lydbildet

Som i et fotografi kan også et lydbilde ha elementer plassert i forgrunn og bakgrunn. Men hva er det som gjør at vi opplever det som at noen lyder befinner seg nær og noen lenger unna? Og har vi mulighet til å bestemme plasseringen selv, ved å flytte elementer forover eller bakover i lydbildet?
Video: Knut Halmrast / CC BY-SA 4.0
Oppgaver til filmklippet over
  1. Når i prosessen legges effektlyder inn i en film?
  2. Forklar hva en nær lyd er.
  3. Forklar forskjellen på forgrunn og bakgrunn i lydbildet.
  4. Hva vet du om atmosfære?
  5. Hvilken lyd bør du legge først i et lydprosjekt?
  6. Hvordan kan du vende lytterens oppmerksomhet mot en handling i bakgrunnen?

Å bygge opp et lydbilde

Du sier kanskje at det lydopptaket du gjorde på filmsettet, fungerer greit nok, og det kan jo være tilfelle. Men om du ønsker et lydbilde som kan være med på å fortelle, kan du designe din egen lydside som uttrykker det du vil.

I alle spillefilmene og TV-seriene du ser, er så å si all lyd etterkonstruert. Det er ikke et dørsmekk eller et fottrinn om stammer fra opptaket. Alt av pust, bevegelseslyder i klær, papir som krølles, pistoler som lades, alt er lagt på i etterkant.

Det å formidle hva noen sier, er en av lydsidens viktigste oppgaver. Men lyd bidrar også som et viktig fortelleelement uten å bruke verbalspråket.

Lyd som driver fortellingen framover

Lyder som blir brukt som fortelleelement uten at det er verbalspråklig, er

  • dynamiske
  • nokså korte
  • ganske tydelige
  • bringer handlingen framover
  • framhever karakterenes bevegelser og gjøremål
  • bringer oppmerksomheten til tilskueren mot karakterene og deres intensjoner

Lyd som bakteppe

Lyder som stammer fra kilder som er lenger unna, er

  • langstrakte
  • ikke så dynamiske
  • skifter ikke så ofte
  • fattigere på diskant
  • ofte atmosfærer
  • som regel i stereo

Å bygge lydbildet

Atmosfærer og andre langstrakte lyder danner bakteppet i lydbildet. Når du skal bygge opp et lydbilde, enten det er til en film, en lydhistorie, eller det er til et radioprogram, er det smart å begynne med å legge inn bakgrunnen først. Den fungerer som et teppe du kan legge de andre lydene på.

Så fort du får på plass en atmosfære, vil du antagelig oppleve at kontinuiteten er der allerede. Det vil være lettere å finne riktig plass til handlingslydene du legger oppå, så lenge du har noe å legge dem på.

For å gjøre det enkelt for deg selv kan du legge en gjennomgående atmosfære først. Om det er den atmosfæren som ender opp på det ferdige produktet, spiller mindre rolle.

Når handlingslyden ligger i bakgrunnen

Så langt har vi sagt at nære lyder gjerne knyttes til bevegelser som foregår nært i bildet. Det er mye sannhet i det, men det finnes også andre måter å gjøre det på.

Om vi ønsker at handlingen skal foregå ved et punkt et stykke bak i bildet, kan oppmerksomheten ledes til dette området ved at vi lydlegger hendelsene nettopp på dette stedet.