Lag et visuelt konsept
Før dere setter i gang, må dere bestemme hva slags konsept dere skal designe for. Her er noen forslag, men dere kan også finne på egne konsepter:
en hardrock-festival
en nyoppusset svømmehall som trenger nytt image
et sjekkeprogram på TV
en nyetablert gullsmed
en campingplass
et dataspill
Konseptet skal til slutt presenteres for klassen.
Til inspirasjon
Under kan du se eksempler på elevarbeider fra Gjøvik videregående skole, der elevene har laget bakgrunner til spill for å visualisere ulike spillkonsepter. Elevene lot seg inspirere av ulike stiler og trender i illustrasjonsarbeidet.
Beskriv idéen bak konseptet
Forklar tanken bak konseptet. Har det et tema? Hva heter konseptet? Finn gjerne fire adjektiver som beskriver stemningen og stilen.
Definer målgruppa
Bruk personas og segmentering.
Jobb med idéer og utprøving
Bruk gjerne flere metoder for å generere flest mulig idéer til det visuelle konseptet. For eksempel:
idémyldring
moodboard
skisser, for hånd og digitalt
research og inspirasjon
fargepaletter
typografisk utprøving
prototyping og testing
snakke med målgruppa om hva de liker og ønsker
Husk å ta vare på og dokumenter arbeidet dere gjør i idéfasen.
Design en logo
Det kan kanskje være lurt å repetere hva som kjennetegner en god logo?
Lag designregler i form av en mini-designmanual
Bestem og gi eksempler på regler for bruk av logo, farger og fonter og bruk av bilder, illustrasjoner og ikoner.
Produser digitale skisser til minst tre produkter som skal være en del av det visuelle konseptet
Det kan være brevark og konvolutter, en annonse i sosiale medier, en reklameplakat, en reklame- eller informasjonsfilm, et adgangsbånd til å ha rundt håndleddet, en app, en T-skjorte, en bærepose, et skilt, infografikk, klær til ansatte, brosjyrer, flaskeetiketter, kulepenner eller noe annet som trengs til konseptet deres.
Presenter konseptet deres for klassen
Få tilbakemeldinger.
Forbedre og ferdigstill
Bruk tilbakemeldingene dere fikk etter konseptpresentasjonen og gjør produktene ferdig i egnet programvare.
Lever det ferdige visuelle konseptet
Dere skal levere
en beskrivelse av konseptet deres
en beskrivelse av målgruppa
logo
designmanual
minst tre ferdige produkter som skal brukes i konseptet
en egenvurdering av arbeidsprosessen og det ferdige resultatet