Skip to content
Task

Rehabilitering etter hjerneslag

Rehabilitering etter hjerneslag skal starte så tidlig som mulig for å forebygge komplikasjoner og gjenvinne tapt funksjon. I denne oppgaven skal dere først repetere viktige begreper og deretter lage instruksjonsfilmer for yrkesgrupper som jobber med pasienter med hjerneslag.

1. Test deg selv

Kan du disse begrepene?

Sykepleie ved hjerneslag

2. Instruksjonsfilmer om hjerneslag

Jobb sammen i grupper på fire eller fem elever. En av dere er pasient, to er helsefagarbeidere og en eller to er filmprodusenter. Bytt roller underveis slik at alle på gruppa er med i filmen.

Vis filmene i klassen, og etter hver film kan dere gi hverandre tilbakemeldinger på faglig innhold.

Oppdragsbeskrivelse

Hver gruppe lager en instruksjonsfilm om sitt tema. Filmen skal kunne brukes til opplæring av ulike yrkesgrupper som jobber med pasienter som har hatt hjerneslag. I tillegg til kompetanse om hjerneslag er det viktig at dere viser tverrfaglig kompetanse og har med eksempler på god kommunikasjon, brukermedvirkning, ergonomi og hygiene.

Gruppe 1

Ta utgangspunkt i fagartikkelen Leie og mobilisering for pasienter med hjerneslag og instruksjonsfilmen om ergonomi i arbeidet. Lag en instruksjonsvideo der dere demonstrerer sideleier, ryggleie og snuing av en pasient som har hatt hjerneslag. Dere kan også bruke andre kilder, men husk å oppgi hvilke kilder dere har brukt.

Gruppe 2

Ta utgangspunkt i fagartikkelen Leie og mobilisering for pasienter med hjerneslag og instruksjonsfilmen om ergonomi i arbeidet. Lag en instruksjonsvideo der dere demonstrerer forflytning av en pasient med halvsidig lammelse fra seng til rullestol, fra rullestol til lenestol og fra rullestol til seng.

Gruppe 3

Ta utgangspunkt i fagartikkelen Sykepleie ved hjerneslag, og lag en instruksjonsvideo der dere demonstrerer rehabilitering etter hjerneslag gjennom ADL-trening i morgenstell, måltider og fysisk aktivitet.

Gruppe 4

Ta utgangspunkt i fagartiklene Sykepleie ved hjerneslag og Kommunikasjon med mennesker med språkforstyrrelser. Se også på filmen om afasi og kommunikasjon. Lag en instruksjonsvideo der dere demonstrerer viktige prinsipper og hjelpemidler for kommunikasjon med pasienter som har afasi etter hjerneslag.

3. Refleksjon i klassen

  1. Hvordan tror dere den psykiske helsa påvirkes av et akutt hjerneslag?

  2. Hvordan påvirkes hverdagen til familien og andre pårørende av at en av deres nærmeste får hjerneslag?

  3. Hva kan dere som helsefagarbeidere gjøre for å øke hverdagsmestring for mennesker som har gjennomgått hjerneslag, og for deres pårørende?

Related content

Subject material
Brukermedvirkning

Pasienter og brukere har rett til å aktivt medvirke og ta beslutninger i forhold som angår dem.

Subject material
Hva er psykisk helse?

Hva er psykisk helse? Hva påvirker din psykiske helse , og hva er forbindelsen mellom psykisk og fysisk helse?