Skip to content

Tasks and Activites

Lag en informasjonsplakat!

Mange butikker har i dag overtatt noen av oppgavene til Posten. Praksisbedriften din har "Post i butikk", og du bruker mye tid på å informere kunder om hva som kan og ikke kan sendes i posten. Du ser deg nødt til å lage en plakat som informerer om dette – på en måte folk forstår.
Inngangspartiet til en matvarebutikk som tilbyr tjenesten "Post i butikk". En rød postkasse henger ved siden av inngangsdøra, og et reklameskilt med logoen til posten henger over den røde postkassen. Foto.
Open image in new window

Oppgave i par

Viktige ting å tenke på
  • hvem som er mottaker av budskapet deres
  • hva dere vil oppnå med plakaten
  • blikkfang
  • fargebruk
  • skrifttype og størrelser
  • komposisjon – bildebruk, plassering av bilder og tekst
  • bruk av tegninger eller fotografier

Framgangsmåte

  • Finn nødvendig informasjon om farlig og forbudt innhold i brev og pakker på Posten sine nettsider.
  • Sil ut det som er mest aktuelt for deres kunder.
  • Bruk tid på å finne bilder som er relevante og som framhever budskapet deres. Se gjerne på andre informasjonsplakater for å få inspirasjon og idéer.
  • Bruk tid på å kladde og lage skisser. Da blir det enklere å se hvor dere kan plassere bilder og tekst, og å sjekke om idéene deres fungerer.
  • Lag plakaten digitalt, bruk et passende program som du har tilgang til.

CC BY-SAWritten by: Cathrine Meyer Johansen and Tove Knutsen.
Last revised date 04/15/2020

Learning content

Innføring i grafisk design