Hvordan gi reguleringsstøtte? - Career in Child Care and Youth Work (HS-BUA vg2) - NDLA

Skip to content
Oppgave

Hvordan gi reguleringsstøtte?

Barn og unge har behov for å vite at du liker dem. Reguleringen skjer gjennom relasjonen til deg. Derfor må du vise at du setter pris på og er glad i hvert enkelt barn og ungdom, slik at du blir i stand til å gi reguleringsstøtte.

Ulike situasjoner

  • Du jobber som barne- og ungdomsarbeider på SFO. En dag er det en gjeng som spiller fotball i ballbingen, og Sofie blir taklet hardt. Hun går fysisk løs på han som taklet henne, ved at hun slår og sparker.
  • Du jobber som barne- og ungdomsarbeider i en barnehage. En hund kommer løpende mot gjerdet i barnehagen og bjeffer høyt. Ahmed faller om på bakken og blir liggende helt stille.
  • Du jobber som barne- og ungdomsarbeider på en klubb. Peder har akkurat slått opp med Tove på 13 år. Hun har stengt seg inne på doen, og de andre ungdommene sier at hun gråt veldig.
  • Du jobber som barne- og ungdomsarbeider i en bolig for ungdommer med lettere psykisk funksjonsnedsettelse. Du og Marthe på 18 år skal på kino. Når du kommer inn i rommet, vil hun ikke gå med deg. Hun vil heller gå med en annen person, men den personen er ikke på jobb den dagen. Marthe avviser deg.

Oppgaver

  1. Hva betyr det å hjelpe barn og unge til å regulere følelsene sine?
  2. Velg deg en eller to av situasjonene over. Tenk gjennom hva du kan si med ord, og hva du kan gjøre med kroppen din. Pass på at det blir en sammenheng mellom det du sier og gjør.

    1. Hvilken følelse tror du at barnet/den unge får i situasjonen?
    2. Hva vil du si?
    3. Hvordan vil du si det?
    4. Hvorfor vil du si det på denne måten?
    5. Hva vil du gjøre?
    6. Hvordan vil du gjøre det?
    7. Hvorfor vil du gjøre det på denne måten?
  3. Hvorfor trenger barn og unge hjelp og støtte for å lære å regulere egne følelser?

Kilde

Nordanger, D. og Bergem, A. K. (2016). Traumefeltets nyttigste "terapi"? https://www.cactusnettverk.no/traumefeltets-nyttigste-terapi/

Written by: Riborg Anna Ringereide.
Last revised date 12/07/2020