Tips til forarbeidet til en film
Ingvild Søderlind, regissøren bak filmen Alle utlendinger har lukka gardiner (2020), sier at den største delen av jobben med en filmproduksjon ligger i planleggingen. Dess mer tid du har brukt på planlegging, dess bedre blir filmen.
Planleggingen av en filmproduksjon kalles forarbeid eller preproduksjon. Preproduksjonen omfatter alt arbeidet som må gjøres før du går i gang med opptak, som for eksempel å utvikle historien, skissere scener, planlegge opptak og skaffe medarbeidere, utstyr og skuespillere.
Sju steg i forarbeidet
Filmidé
Synopsis
Pitch
Manus
Stilen på filmen
Skuddliste og/eller storyboard
Øving, øving, øving
Alt filmarbeid starter med en idé. Bruk ulike idéutviklingsteknikker for å vekke kreativiteten, og jobb alene eller sammen med andre. Ta deg god tid i denne fasen.
Denne ressursen kan være nyttig:
Gruppearbeid: Utvikle en filmidé (NDLA)
Når du har en idé til filmen du skal lage, må du skrive en synopsis. Det er et tekstutkast som forklarer filmfortellingen din. I en synopsis skal du spesifisere
hovedkarakter (protagonist)
motstander (antagonist)
hovedkonflikt
målet til hovedkarakteren
vendepunkt
klimaks
løsning
Du bør få med de viktige dramaturgiske elementene: Skisser en innledning som fenger og som presenterer en tydelig konflikt, en midtdel der spenningen stiger og en slutt som byr på en løsning på konflikten og en avrunding.
Files
- Synopsis(DOCX)
Når du har skrevet ferdig synopsisen, kan du forberede en kort pitch for å selge filmidéen din og skaffe samarbeidspartnere. Vær engasjert og utdyp hva slags film du vil lage, og hvordan og hvorfor du vil lage den. Hensikten med pitchen er å få andre til å tenne på idéen din og se potensialet i den, slik at de kan hjelpe deg å utvikle idéen og realisere filmen.
Denne ressursen kan være nyttig når du forbereder pitchen din:
Slik lager du en pitch (NDLA)
Når du har overbevist andre om å gå for idéen din, må du skrive et manus. Dette kan du gjøre alene, eller du kan samarbeide med filmgruppa di. Manuset skal beskrive handlingen og replikkene i filmen, altså det vi senere skal se og høre. Det kan være lurt å la utenforstående vurdere manuset når det er ferdig, slik at du kan få tilbakemeldinger på fortellingen og dramaturgien før opptak.
Disse ressursene kan være nyttige når du skriver manus:
Manus og dramaturgi (NDLA)
Skrive manus og manusprogrammer (NDLA)
Når manuset er klart, er det på tide å bestemme det visuelle uttrykket filmen skal ha. Skal det være røft eller klassisk? Farger eller svart-hvitt?
Dere må finne ut hvor dere skal filme, sjekke ut stedene og tenke gjennom hvilke kostymer og rekvisitter dere trenger.
I tillegg må dere tenke gjennom filmspråket. Hvordan vil dere ramme inn bildene, lyssette, bruke kameravinkler og utsnitt for å forsterke historien? Det finnes mange ulike måter å løse det visuelle på i en film.
Skuddliste og storyboard bør lages etter at dere har sjekket ut stedene der dere vil filme. Da er det lettere å skissere bildene som publikum skal få se. Ei skuddliste er en skrevet oversikt over hvert bilde i filmen deres, mens et storyboard er en bildeframstilling av manuset. Lag gjerne begge deler før dere går i gang med opptak.
Files
- Skuddliste(DOCX)
- Storyboardmal 1(PDF)
- Storyboardmal 2(PDF)
Sørg for at alle som skal delta i filmen, møter godt forberedt til filming. Kjør en felles gjennomgang av manus og andre forberedelses-dokumenter, øv på replikker og snakk med fotografen(e) om bildene. Da blir opptakene mer effektive – og bedre!
Når dere er ferdige med alt dette, er dere klare for neste skritt i prosessen: produksjon!
Related content
Her finner du ferdige maler som du kan bruke i arbeidet med å lage synopsis, storyboard, skuddliste og produksjonsplan.
Oppgaver knyttet til filmen "Alle utlendinger har lukka gardiner" i ulike fag.