Bruk praterobot for å forstå og endre tekster - Toolbox – for teachers - NDLA

Skip to content
Øvelse

Bruk praterobot for å forstå og endre tekster

For å få gode svar fra en praterobot er det viktig at du lager presise instruksjoner med ledetekster (prompter). I denne oppgaven skal du øve deg på dette. Du skal prøve forskjellige teknikker for å forstå og endre tekster med en praterobot.

Til læraren

Vær oppmerksom på at digitale tjenester med innlogging kan samle inn persondata, og at dette krever databehandleravtale.

Bruk for eksempel NDLAs praterobot dersom den er tilgjengelig for skolen din. Du finner den ved å logge deg inn på Min NDLA.

1. Trekk ut hovedpunkter fra en tekst

Hva betyr egentlig teksten du leser? Forstår du din egen tekst eller det noen andre har skrevet? Du kan bruke en praterobot for å forstå en tekst bedre.

Bruk to avsnitt av en leksikonartikkel, for eksempel artikkelen om kunstig intelligens på Store norske leksikon. Du skal få prateroboten til å trekke ut hovedpunktene fra teksten på minst to måter. Hvilken av ledetekstene hjelper deg best med å forstå teksten?

Ledetekster for å trekke ut hovedpunkter fra en tekst

  • Skriv et kort sammendrag av teksten.

  • Lag ei punktliste med hovedtrekk fra teksten.

  • Hent ut hovedtrekk fra teksten.

  • Skriv et kort avsnitt om det viktigste i teksten.

2. Forenkle innhold

Fagtekster er ofte vanskelige å forstå og kan inneholde vanskelige begreper, fremmedord og tunge, akademiske formuleringer. Du kan få hjelp av prateroboten til å forenkle en tekst.

Finn to avsnitt fra en teoretisk tekst, for eksempel teksten om feber på Store medisinske leksikon. Nå skal du be prateroboten om å forenkle teksten for deg, på minst to måter.

Ledetekster for å forenkle innholdet

  • Kan du skrive det på en enklere måte?

  • Jeg forstår ikke, kan du skrive det enklere?

  • Kan du skrive det på en kortere måte?

  • Kan du bruke færre fremmedord?

  • Kan du forklare det slik at en videregåendeelev/tiåring/nybegynner forstår det?

  • Kan du skrive teksten i ?

  • Kan du skrive teksten med liks (lesbarhetsindeks) på 25–40?

3. Omformuler innholdet


Noen ganger kan du kan lure på hva noe egentlig betyr. Da kan du be prateroboten om hjelp til å omformulere en tekst.

Velg deg ut et tekstparti fra teksten "Hva skal til for at ungdom tror de kan gjøre en forskjell" på Forskning.no. Be prateroboten om å omformulere tekstpartiet minst to ganger.

  • Sammenlikn originalteksten og tekstene som er generert av prateroboten.

  • Hvilken av de genererte tekstene synes du er lettest å forstå? Hvorfor er den lettere?

Ledetekster for å omformulere innhold

  • Kan du omformulere denne teksten?

  • Kan du si dette på en annen måte?

  • Hva betyr dette egentlig?

  • Kan du si det med andre ord?

4. Tilpass skrivestilen

Du kan be prateroboten om å tilpasse skrivestilen til en bestemt sjanger, et kjent verk, skrive en bestemt tekstdel eller skrive på en bestemt måte.

Nå skal du bruke en av tekstene i oppgavene over, eller du kan velge denne siden fra Statistisk sentralbyrå: "9 av 10 fikk oppfylt førsteønsket på studieforberedende".

  • Først skal du be roboten lage en innledning med en temasetning om innholdet i teksten.

  • Så kan du slå deg litt mer løs og be prateroboten sammenfatte teksten og skrive i en bestemt sjanger eller etter modell av et verk.

Ledetekster for å tilpasse skrivestilen

Sjanger

Skriv et dikt, en fagartikkel, en novelle, en sonett, et informasjonsskriv, en reklametekst ...

Kjente verk

Et kjent verk kan være et dikt, en sangtekst, en roman eller en novelle som er skrevet/laget av en kjent person eller ei kjent gruppe. Spør gjerne om et verk du kjenner til, slik at du ser om det stemmer.

  • Kan du skrive en sangtekst om temaet til melodien "Alle fugler små de er"?

  • Skriv teksten i samme stil som sangen "Tusen tegninger" av Karpe.

  • Kan du skrive om teksten i stilen til diktet "Mauren" av Inger Hagerup?

  • Skriv teksten i samme stil som romanen "Sult" av Knut Hamsun.

  • Skriv i stilen til [valgfritt verk] laget av [opphavsperson(er)].

Tekstdel

Skriv en innledning, en avslutning, et avsnitt, en temasetning eller en ingress om temaet.

Skrive på en bestemt måte

  • Skriv formelt/akademisk/seriøst om temaet.

  • Skriv sarkastisk / humoristisk / på røverspråk om temaet.

  • Skriv om temaet som om du er en kjent person.

  • Skriv en alvorlig tekst om temaet på rim.

  • Lag ei punktliste med fem punkter om teksten. Hvert punkt skal bestå av fem til femten ord.

5. Kombiner teknikker

For å få effektive og målrettede svar fra prateroboten kan du lage sammensatte ledetekster der du kombinerer flere teknikker. Se på teknikkene som er beskrevet i oppgave 1–4, og prøv gjerne andre teknikker også.

Bruk en egen tekst du har produsert fra før, eller velg teksten på FNs nettsider om FNs bærekraftmål. Bruk prateroboten for å forstå eller bearbeide teksten.

Før du gir prateroboten et oppdrag, tenk over følgende:

  • Hva lurer du på i teksten?

  • Hva kan prateroboten hjelpe deg med?

  • Hva trenger du å "få ut" av denne teksten?

  • Lag en ledetekst der du ber om minst to ting. Gjør justeringer og spør på nytt eller gi flere opplysninger til prateroboten ved behov.

Etter at du har gitt prateroboten oppdraget, tenk over:

  • Hva ba du om, og hva gjorde prateroboten?

  • Hva slags ledetekster og/eller teknikker er nyttige for deg når du jobber med tekster?

Related content

Subject material
Hvordan jobbe med ledetekster

Du må tenke på presist språk, rolle og tone, kontekst, format, rekkefølge og oppfølgingsspørsmål når du lager ledetekster til prateroboter.

Subject material
Prateroboter og kritisk bruk

Hva er en praterobot, hvordan fungerer en språkmodell, og hvordan tenker du kritisk over svarene du får?

Written by: Stina Grolid.
Last revised date 11/28/2023