Skriv portrettintervjuet - Norwegian short residence (SF vg1) - NDLA

Skip to content
Oppgave

Skriv portrettintervjuet

Når du er ferdig med å intervjue, er det på tide å skrive portrettintervjuet.

Dette er del av en læringssti. Gå til artikkelen "Hvem er de andre, egentlig?" for å komme til første steg.

Del 1: Skriv intervjuet

Ha de to portrettintervjuene fra artikkelen "To eksempler på portrettintervju" foran deg. Legg merke til at de er bygd opp slik:

Portrettintervju – struktur

Presentasjon

Forteller om alder, bosted, skole og hjemland

Tema 1

  • Sosiale Selin

  • Marko elsker musikk

Tema 2

  • Selin elsker bøker

  • Å snakke norsk (Marko)

Tema 3

  • Det nye livet i Norge (Selin)

  • Bestefar i Ukraina (Marko)

  1. Skriv presentasjonen. Se på intervjuene av Selin og Marko hvis du trenger hjelp til å lage gode setninger.

  2. Bestem deg for hvilke temaer du vil dele portrettintervjuet inn i.

  3. Skriv om det første temaet. Prøv å mellom sitater fra den du har intervjuet og dine egne ord. Legg merke til hvordan det blir gjort i intervjuene av Selin og Marko:

    Hvordan skrive portrettintervju?

    Tekst

    Forklaring

    Hun går ofte på kafé med vennene sine etter skolen. "Kaféene her er
    koselige", sier hun med et smil.

    Dine ord: Hun går ofte på kafé med vennene sine etter skolen.


    Sitat: "Kaféene her er koselige",

    Dine ord med beskrivelse av O: sier hun med et smil.

  4. Gå videre og skriv om tema 2 og tema 3 på samme måte. Lag til alle de tre temaene.

Del 2: Les gjennom intervjuet ditt

Les gjennom intervjuet ditt. Det er fint om du kan lese det høyt for deg selv. Da er det lettere å merke hvis noen setninger høres rare ut. Rett opp feil du finner.

Del 3: Lag overskrift

Lag en overskrift som sier noe om hvordan intervjuobjektet ditt er. Se på overskriftene i intervjuene av Marko og Selin hvis du trenger tips.

Del 4: Sett inn bilde

Sett inn et fint bilde av den du har intervjuet – enten et du har tatt selv, eller et annet du har fått av intervjuobjektet. Det er fint om bildet sier noe om til personen. Hvis du ser på portrettintervjuet av Selin, viser det ei smilende jente. Portrettintervjuet av Marko viser at han hører på musikk. Disse bildene viser altså hva som er typisk for de to.

Del 5: La intervjuobjektet lese

  1. Bytt portrettintervju med den du har intervjuet. Gi hverandre tilbakemelding på språket.

  2. Det er også viktig at dere intervjuet. Husk at de andre i klassen skal lese intervjuet, så si fra hvis det står noe som du egentlig vil at skal være privat, eller hvis dere ikke er fornøyde med bildet i intervjuet. Fiks opp etter tilbakemeldingen fra intervjuobjektet ditt.

Del 6: Alle i klassen leser intervjuene

Nå skal dere publisere intervjuene. Det betyr at alle i klassen skal kunne lese dem. Bli enige om hvordan dere vil gjøre det. Noen forslag er:

  • Skriv ut intervjuene og heng dem opp i klasserommet.

  • Legg intervjuene ut der klassen har fagstoffet sitt digitalt.

  • Lag et med intervjuene, som dere lar ligge i klasserommet.

Written by: Åsa Abusland.
Last revised date 10/29/2024