Kontinuitetsklipping - Media Expression 1 - NDLA

Skip to content
Fagartikkel

Kontinuitetsklipping

Kontinuitetsklipping betyr at du velger klipp som skaper en myk overgang mellom bildene dine. Bildenes rekkefølge skaper sammenheng og mening, og redigeringen oppleves nærmest som usynlig.

Når vi ser to bilder etter hverandre, leter hjernen vår etter en sammenheng. Hvis du ser en person som roper, vil du gjerne vite hvorfor i neste bilde. Med kontinuitetsklipping er målet å fortelle en historie med myke klipp, slik at publikum uforstyrret kan leve seg inn i historien.

Den klassiske fortellende filmen og den typiske Hollywood-filmen har kontinuitetsklipping som ideal. Overgangene mellom klippene skal være så usynlige som mulig.

Tips til kontinuitetsklipping

  • Unngå klipp mellom like bilder

    Klipp mellom ulike bildeutsnitt og kameravinkler. Vær bevisst når du lager storyboard, det er for sent når opptakene er gjort. Dersom utsnittene og kameravinklene blir for like, får du såkalt jump-cut. Da opplever vi et hopp eller rykk når bildet skifter. Jump-cut kan imidlertid brukes bevisst som et virkemiddel, for eksempel for å skildre en sinnsstemning eller signalisere fortellernærværet i filmen.

  • Ikke klipp i kamerabevegelser

    Klipping i kamerabevegelser kan også gi brå og harde klipp. Under opptaket må du bestemme deg for hvor bevegelsen skal begynne og slutte. Start og avslutt en kamerabevegelse med et fast bilde. En kamerabevegelse bør være motivert. Dersom en person ser mot et objekt, kan kamerabevegelsen følge med i retning av objektet.

  • Utnytt blikkretningen

    Eksempel: En person ser en fugl. Vis først et bilde av personen. Deretter viser du et bilde av fuglen, før du vender tilbake til et nærbilde av personen.

  • Utnytt blikkpunktet

    Dersom hovedmotivet er på samme sted i to bilder som følger etter hverandre, vil øyet raskt finne igjen motivet, og klippet oppleves som mykt. Husk også at vi leser fra venstre mot høyre. Dersom den viktigste informasjonen legges lenger til høyre i bilderammen enn i det forrige bildet, vil vi oppleve det som et hopp i redigeringen.

  • Klipp i motivets bevegelse

    Dersom du har flere bilder der personen beveger seg, kan du klippe mellom ulike utsnitt av motivet. Det beste er å klippe i starten eller i slutten av bevegelsen. Siden motivet beveger seg, legger vi mindre merke til klippingen mellom opptakene.

Written by: Sissel Stokkedal and Maren Aftret-Sandal.
Last revised date 11/27/2019