Lag en idébank - Media Expression 2 - NDLA

Skip to content
Fagartikkel

Lag en idébank

I denne kreative metoden jobber dere sammen i stillhet. Kanskje kan det være lettere å komme med nye tanker og idéer når du slipper å si dem høyt. Blir du modigere og mer fri når du kan skrive ned idéene anonymt?

Stillhet og kreativitet

En av fordelene med å skrive ned idéen, fremfor å si den muntlig, er at du ikke hører andres meninger umiddelbart. Noen blir kanskje friere og modigere da. Andre vil savne engasjementet, kreativiteten og dynamikken i en diskusjon. Vi er ulike og foretrekker ulike metoder. Det kan derfor være bra å variere muntlige og skriftlige metoder.

Forberedelser

Du har en oppgave, en problemstilling, en utfordring eller en mulighet du skal jobbe med på skolen. I denne øvelsen trenger du noe å skrive med og A4-ark. Dere kan være grupper eller hele klassen. Sett dere rundt et stort bord og la senter av bordet være idébank. Dersom hele klassen jobber sammen, bestemmer dere et sted i klasserommet som skal være idébanken. Alle skal være stille under hele øvelsen. Bestem på forhånd hvor lenge dere skal jobbe.

Metoden

  1. Del ut ark til alle.
  2. Alle skriver en idé på hvert ark og legger det i idébanken. Skriv ned alle idéene dine, men kun én på hvert ark.
  3. Når du går tom for nye idéer, plukker du ark fra idébanken.
  4. Les idéen på arket du tok, og skriv ned eventuelle nye idéer du får.
  5. Du kan når som helst legge arket tilbake i idébanken og ta et nytt ark.
  6. Når tiden er ute, kan dere se gjennom arkene og vurdere idéene, eller dere kan legge arkene bort og ta dem frem på et senere tidspunkt.

Løsarkmetoden eller idébank

Denne kreative metoden kalles også løsarkmetoden. Selv om metoden fungerer best sammen med andre, kan du også jobbe med idébank alene.

Forseth, L. (1991). Praktisk nytenkning – Systematisk og kreativ problemløsning. Oslo: Aquarius Forlag A/S.

Forseth, L., Nordvik, B. (2011). Kreativ undervisning. Oslo: Aquarius Forlag A/S.

Written by: Hanne Merethe Riskedal Staurland.
Last revised date 05/03/2020