Forbrukeratferd i filmen Den perfekte familien - Marketing and management 1 - NDLA

Skip to content
Oppgave

Forbrukeratferd i filmen Den perfekte familien

Nå skal du få jobbe med oppgaver til filmen Den perfekte familien. Oppgavene har med temaet forbrukeratferd å gjøre.

Oppgaver

  1. Redegjør for Maslows behovspyramide, og vurder hvilket eller hvilke behov som er mest framtredende i filmen.
  2. Bruk eksempler fra filmen, og reflekter over hvordan kulturelle, sosiale, personlige og psykologiske faktorer påvirker forbrukeratferd.
  3. Redegjør for kjøpsprosessen for et selvvalgt produkt i filmen. Bruk de forutsetningene du mener er nødvendig for å kunne redegjøre for kjøpsprosessen.
  4. Velg deg ut et kjøp du ser i filmen, og redegjør for kjøpsrollene.
  5. Ta for deg adopsjonsprosessen som forbrukeren går gjennom fra et nytt produkt er introdusert på markedet, til forbrukeren har akseptert eller forkastet produktet. Forklar adopsjonsprosessen med utgangspunkt i et selvvalgt eksempel fra filmen.
  6. Diffusjonsprosessen handler om hvordan nye produkter sprer seg blant ulike kategorier brukere i markedet. Finn eksempler fra filmen på de ulike kategoriene. Er det noen av kategoriene som det er vanskelig å finne eksempler på i filmen?
  7. I starten av filmen bekymrer «mor» seg for at «far» ikke er dyktig nok i jobben sin, og hun tar en samtale med han 33 minutter ut i filmen. Hva handler denne samtalen om, og hva er det som gjør at salget hans etter hvert blir vesentlig bedre?

Til denne filmen finnes det også oppgaver til temaene markedskommunikasjon og segmentering og målgruppevalg. Se disse relaterte artiklene:

Related content

Written by: Elisabeth Thoresen Olseng.
Last revised date 01/16/2021