Fra idé til bedrift med utviklingsverktøyet Canvas - Marketing and Innovation (SR-SSR vg1) - NDLA

Skip to content
Fagartikkel

Fra idé til bedrift med utviklingsverktøyet Canvas

Business Model Canvas er et utviklingsverktøy som hjelper gründere i prosessen fra idé til ferdig utviklet og testet forretningsmodell. Canvas gir deg oversikt over alle prosesser og ressurser selskapet ditt må håndtere for å tjene penger.

Hva er Business Model Canvas?

Business Model Canvas består av ni elementer, eller "byggeklosser", som til sammen beskriver hvordan en bedrift må være "skrudd sammen" for å kunne produsere og levere et produkt til et bestemt kundesegment. Modellen hjelper deg å kartlegge verdiløftet til bedriften din, ulike kundesegmenter, kanaler og kunderelasjoner, viktige samarbeidspartnere, nøkkelaktiviteter og -ressurser, inntektsstrøm og kostnadsstruktur.

Canvas er et av flere verktøy du kan bruke i prosessen fra idé og fram til en ferdig utviklet forretningsmodell. Som utviklingsverktøy i denne prosessen er Canvas enkelt og intuitivt. Poenget med Canvas er at det gjør det lett å visualisere hvordan ting henger sammen. Du kan enkelt se hvilke konsekvenser en endring i én av byggeklossene får for andre deler av virksomheten.

Slik bruker du Canvas

Lag en stor plakat der du tegner opp skjemaet med de ni byggeklossene, og jobb med post-it-lapper i begynnelsen. På lappene beskriver du hva byggeklossene skal bestå av i din bedrift. Denne måten å jobbe på gir deg god oversikt og gjør det enkelt å endre på ting underveis.

Hva du skal beskrive under hver byggekloss

1. Verdiløfte

Her beskriver du hva slags verdi du skal gi til kundene dine, hvilke problemer du skal løse, og hvilke kundebehov du tilfredsstiller. Husk at kundene kjøper nytteverdien av et produkt. For eksempel kjøper vi en sjampo for å få rent hår. Helst skal håret også skinne, lukte godt og bli beskyttet. Dette er tilleggsverdier du kan beskrive for å få kunden til å velge nettopp ditt produkt.

2. Kundesegmentet / Målgruppen

Her skal du beskrive hvem du skaper verdi for, og hvem som er de viktigste kundene dine.

3. Kanaler

Her beskriver du hvordan produktet ditt skal nå ut til kundene, for eksempel fra en nettbutikk, via et mellomledd eller direkte fra butikk.

4. Kunderelasjon

Her skal du beskrive hvordan du skal skaffe kunder, og hvordan du skal få bedriften til å vokse. Det kan for eksempel være gjennom reklame på internett, kanaler i sosiale medier, en hjemmeside eller vareprat.

5. Nøkkelressurser

Beskriv de viktigste ressursene du trenger for å lykkes i oppstartfasen, for eksempel penger, patenter, fysisk utstyr som pc-er og printere, og menneskelige ressurser.

6. Samarbeidspartnere

Beskriv hvem du skal samarbeide med for å få det til, for eksempel medarbeidere, leverandører, Innovasjon Norge, Etablerersenteret og eventuelle partnere.

7. Inntektsstrøm

Her skal du beskrive hvilke inntekter du forventer – over lengre tid. Det kan for eksempel være inntekter fra abonnementer og salg.

8. Kostnadsstruktur

Her beskriver du hvor kostnadene dine kommer fra. Ta også med hva det vil koste for eksempel å øke produksjonen. Det er viktig å se dette elementet i sammenheng med inntektsstrømmen, slik at kostnadene ikke overstiger inntektene.

9. Nøkkelaktiviteter

Her skal du beskrive de aktivitetene som er helt nødvendige for at du skal kunne produsere og selge produktet ditt. Du skal bare ta med de aktivitetene som skal foregå innad i bedriften, og som du kontrollerer. Et eksempel kan være utvikling av spill, programvare eller design som du er ansvarlig for selv. Dette elementet må du også se i sammenheng med inntektsstrøm og kostnadsstruktur. Hva koster nøkkelaktivitetene, og har du kapasitet til å utføre dem selv og samtidig oppnå den kvaliteten du ønsker?

Canvas gir rom for å prøve og feile

Bruk Canvas til å tenke alternativt. Den første ideen man har, er jo ikke alltid den beste. Med et enkelt verktøy som Canvas kan du skissere mange alternativer. Og til sjuende og sist må jo alt testes. Det mest krevende er ofte å finne ut hva som bør testes først, hvordan man skal teste, og hvordan man skal dokumentere hva som fungerer (og hva som ikke fungerer).

Forretningsmodellen din skal fungere både som dokumentasjon og være en dynamisk plan som du justerer i takt med at du skaffer deg ny kunnskap. Vurder, revider og oppdater forretningsmodellen etter hvert som du lærer.

Når du skal kommunisere ideene dine

I en tidlig fase vil de aller fleste idéer være mer eller mindre usikre. Det vil si at de ikke er testet, for eksempel på betalende kunder. Derfor er det så smart å begynne med å skissere en forretningsmodell – gjerne flere varianter. I starten er dette mer nyttig enn å bruke lang tid på å skrive en detaljert forretningsplan.

Du trenger også noen å drøfte ideene dine og forretningsmodellen din med. Her kan du for eksempel få hjelp fra medarbeiderne dine, Etablerersenteret eller Innovasjon Norge.

Dersom du underveis finner ut at du vil satse på et annet kundesegment enn det du opprinnelig planla, vil det kunne ha konsekvenser for hvor og hvordan du kommer i kontakt med kundene, og hvilke samarbeidspartnere du trenger. Det er vanskelig å starte en ny bedrift helt alene. Du trenger dyktige folk på laget. All erfaring viser at gründere som har et godt team rundt seg, har større sjanse for å lykkes.

Hvorfor det er viktig med et godt team når du skal planlegge og starte en bedrift? Video: Innovasjon Norge / CC BY-NC-SA 4.0


Hvordan skaffer du penger?

Det er umulig å starte en ny virksomhet uten penger. Men hvordan skaffer du kapital? Har behovet for mer penger allerede meldt seg? Da må du trolig få hjelp av andre til å finansiere utviklingen av ideen din. Banken, potensielle investorer og offentlige støttespillere vil ofte forlange at du har en gjennomtenkt forretningsmodell før du kan få finansiering og annen støtte.

Hvordan kan du skaffe penger til utvikling, produksjon, markedsføring og lønn? Video: Innovasjon Norge / CC BY-NC-SA 4.0


Det finnes mange slags forretningsmodeller

Ikke alle virksomheter får inntektene sine fra dem som bruker produktet eller tjenestene deres. Facebook, for eksempel, har en helt annen måte å generere inntekter på i sin forretningsmodell. I stedet for å ta betalt fra sluttbrukerne, for eksempel i form av en abonnementsavgift, tjener Facebook pengene sine på å selge reklame og informasjon.

I denne forretningsmodellen blir ikke brukerne et kundesegment, men en nøkkelressurs. Dermed blir det svært viktig for Facebook å vedlikeholde og videreutvikle nettstedet, slik at nøkkelressursen, brukerne, stadig opplever det som relevant. For det er jo antallet brukere som avgjør hvor attraktiv Facebook er for annonsørene.

Rightsholder: Innovasjon Norge
Last revised date 05/22/2020