Søke hjelpemidler - Career in Health Work (HS-HEA vg2) - NDLA

Skip to content
Fagartikkel

Søke hjelpemidler

Når noen har behov for hjelpemidler og tilrettelegging for å delta og fungere bedre i hverdagen, kan de søke om få å låne hjelpemidler gjennom hjelpemiddelsentralen i Nav. Som fagperson kan du bistå dem i denne prosessen.

Hjelpemidler

Hjelpemidler skal hjelpe mennesker med ulike funksjonsnedsettelser, uansett alder og arena, til å fungere bedre i hverdagen. Hjelpemidler i denne sammenhengen er ikke hjelpemidler det er vanlig å ha, eller som kan kjøpes i vanlige butikker. Dette er hjelpemidler som er spesialutviklet for personer med funksjonsnedsettelser.

Målet er at hjelpemidlene skal hjelpe den enkelte til å klare seg i arbeid, bolig, fritid og aktiviteter. Dette kan bidra til å øke personenes deltakelse og aktivitet, selvstendighet og mestringsfølelse. For å få hjelpemidler må du være medlem av folketrygden, og alle som oppfyller kriteriene i folketrygdloven, har krav på hjelpemidler.

Hjelpemiddelsentralen

Nav Hjelpemiddelsentral finnes i alle regioner i hele landet. Hjelpemiddelsentralen har ansvar for å formidle hjelpemidler til mennesker med ulike funksjonsnedsettelser, uavhengig av alder og funksjonsnedsettelser. De gir også tolketjenester til døve, døvblinde og hørselshemmede. I tillegg gir de råd og veiledning om hjelpemidler til helse- og omsorgstjenesten i kommunene og fylkeskommunene.

Det er kommunens ansvar å formidle hjelpemidler til personer som trenger det, og å tilrettelegge miljøet rundt den enkelte. Ansatte i kommunen har derfor ansvar for det følgende:

  • avdekke og utrede behovet for alle typer hjelpemidler

  • utprøving av hjelpemidler

  • bistand i søkeprosessen

  • tilpasning og enkel montering av hjelpemidler

  • opplæring i bruken av hjelpemidler

  • service og reparasjon av hjelpemidler

Søke om hjelpemidler

Når en person skal søke om å få hjelpemidler, må en fagperson kartlegge hvilken funksjon og behov personen har. Søknad med dokumentasjon, beskrivelse og begrunnelse av behovet sendes Nav. For noen hjelpemidler er det også krav om utfylling av bestemte tilleggsskjemaer, der Nav ber om informasjon om for eksempel kroppsmål eller tilleggsvansker.

Når du skal bestille hjelpemidler for andre, må personen du skal bestille for, ha et vedtak på hjelpemiddel fra Nav fra før, og du må være godkjent bestiller. For å bli godkjent bestiller må du ta godkjenningskurs for bestillingsordningen i Kunnskapsbanken hos Nav.

FinnHjelpemidler

Navs nettside FinnHjelpemidler inneholder en oversikt over de ulike hjelpemidlene som det er mulig å søke om for å hjelpe andre til å fungere bedre i hverdagen. Her finner du også informasjon om de ulike produktene, tekniske spesifikasjoner, bilder og video, brosjyrer og brukerveiledninger.

Utfordringer til deg

  1. Gi eksempler på noen hjelpemidler for personer med funksjonsnedsettelse som du kjenner til.

  2. Hvem kan få hjelpemidler fra Nav?

  3. Hvorfor er det nødvendig at samfunnet tar ansvar for hjelpemidler for personer med nedsatt funksjonsevne?

Kilder

Chudasama, K. M. & Weihe, H.-J. W. (2024, 27. november). Hjelpemiddelsentral. I Store medisinske leksikon. https://sml.snl.no/hjelpemiddelsentral

Nav. (2024, 25. november). Informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging https://www.nav.no/samarbeidspartner/om-hjelpemidler

Related content

Written by: Siv Stai.
Last revised date 12/05/2024