Hopp til innhold

  1. Home
  2. Historie Vg2 og Vg3ChevronRight
  3. Samfunn og mennesker i tidChevronRight
  4. Krig og konflikterChevronRight
  5. Krigen i NorgeChevronRight
  6. Kampen om skolenChevronRight
SharedResourceDelte ressurser

Kildemateriale

Kampen om skolen

Etter invasjonen i april 1940 sto elever og lærere uten undervisningslokaler og skolemyndighetene måtte tenke nytt. Og tenke nytt gjorde skolemyndighetene på mer enn én måte.

NS-stevne i Trondheim. Unghirden i NS tar avskjed med Quisling på jernbanestasjonen
NS-stevne i Trondheim i 1942. Unghirden i NS tar avskjed med Quisling på jernbanestasjonen

Oppgave 1

Studer kilden og svar på spørsmålene.

  1. Hvilke tanker gjør du deg etter å ha lest meddelelsen?
  2. Hvordan tror du det var å leve under et regime hvor myndighetene forsøkte å kontrollere alle deler av det offentlige og private livet til befolkningen?
  3. Kontrolleres dere på noe vis i dagens skole? I så fall, på hvilken måte?

Oppgave 2

Mot slutten av krigen kom det forsøk på å nazifisere skolen. Blant annet forsøkte NS å innføre raselære i undervisningen. Men forsøket mislyktes, fordi de fleste lærerne avviste alle nazifiseringsforsøk.

Kilde oppgave 2

Slekt og individ

  1. Søk på Internett til å finne ut hvem Sigurd Saxlund var, og hvorfor han hadde skrevet denne boka som nå skulle tas i bruk i skolen.
  2. Hvorfor tror du nazi-myndighetene mente det var viktig å opplyse om raselære?
  3. Hvordan tror du lærerne reagerte på dette?
  4. Hvorfor tror du det kom forslag om raselære i skolen?

Oppgave 3

Falstad skolehjem ble under krigen overtatt av tyske okkupasjonsmakter.

  1. Hva ble Falstad brukt til under krigen?
  2. Bruk de hjelpemidlene du ønsker, til å finne ut mest mulig om stedet. Du skal også finne bilder som beskriver hva det ble brukt til. Skriv deretter en tekst på 400 ord om Falstad i perioden 1941–1945. Bruk bilder du har funnet, som illustrasjoner.

Oppgave 4

I avisutklippet fra 13. mai 1942 fra Norsk Tidend kan man lese om hvordan saken mot de norske lærerne utviklet seg. Norsk Tidend ble utgitt av den Kongelige Norske Regjerings informasjonskontor i London i perioden 1940–1945.

Kilde oppgave 4

Lag en presentasjon for klassen der du redegjør for utviklingen i denne saken.

Læringsressurser

Krigen i Norge

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

  • SubjectMaterialFagstoff

    Skolegang under krigen

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Skolesituasjonen i Finnmark og Nord-Troms under 2. verdenskrig

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Forbudt kjærlighet: Historien om «tyskerjentene»

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Krigsseiler forteller: Å seile i konvoi, og senkingen av Bismarck

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Album fra konsentrasjonsleirene Natzweiler og Dachau

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Max Manus – en norsk krigshelt

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Radioforbud

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Hjelp fra Sverige

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Min familie i krigens dager

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Lag par av hendelser, navn og årstall

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    De Havilland DH 98 Mosquito

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Diskusjonsoppgaver: «Forbudt kjærlighet»

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Tidsvitner fra andre verdenskrig

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
SubjectEmne

Kildemateriale

  • SharedResourceDelte ressurser

    Frigjøringsdagen 1945

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Forbudt kjærlighet: Norske kvinners forhold til tyske soldater

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Bomberegn over Rjukan

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Dødelig nyttårsaften i Oslo

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Julius Paltiel – å forske på en person

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Familien Scharff

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Økonomisk kollaborasjon

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Begrenset bevegelsesfrihet

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Rasjonering av mat og klær

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Matmangel og arbeidshjelp

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Skolehverdag under okkupasjonen

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Skolen i Finnmark og Nord-Troms under 2. verdenskrig

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff