Hopp til innhold

  1. Home
  2. Historie Vg2 og Vg3ChevronRight
  3. Samfunn og mennesker i tidChevronRight
  4. Krig og konflikterChevronRight
  5. Krigen i NorgeChevronRight
  6. Julius Paltiel – å forske på en personChevronRight
SharedResourceDelte ressurser

Kildemateriale

Julius Paltiel – å forske på en person

Den jødiske unggutten Julius Paltiel var bare 18 år da han ble hentet av norsk politi i oktober 1942. Ferden gikk til Falstad fangeleir, derfra gikk transporten til konsentrasjonsleiren Auschwitz i Polen. Som en av få norske jøder overlevde han Nazi-Tysklands forsøk på å utrydde jødene.

Julius Paltiels fangekort fra Falstad
Julius Paltiels fangekort fra Falstad (hentet fra Kildenett.no).

Fangenummer 105 362

Portertt av Julius Paltiel

I oktober 1942 ble 18-årige Paltiel arrestert av norsk politi og sendt til leiren Falstad. 24. februar 1943 blir han deportert med skipet D/S Gotenland. Via Stettin og Berlin ble han så sendt til Auschwitz, hvor han får fangenummer 105 362. Han kom der i kontakt med norske jøder som hadde blitt deportert 26. november året før. Av de opprinnelig 530 jødene var kun ti mann fortsatt i live.

I leiren ble Julius Paltiel blant annet brukt som prøvekanin av den beryktede SS-legen Josef Mengele, som blant annet injiserte 96 prosent sprit i Paltiels knær. Mot alle odds overlevde Paltiel to år i leiren.

En av de få som overlevde

Da de russiske troppene rykket inn i Polen januar 1945, ble Auschwitz tvangsevakuert av SS. 66 000 jødiske fanger ble sendt ut på dødsmarsj. De norske jødene som var med på denne marsjen, var – foruten Julius Paltiel – Herman Sachnowitz, Samuel Steinmann, Leo Eitinger, Assor Hirsch og Pelle Hirsch. Marsjen gikk gjennom Tsjekkia, innover i Tyskland og endte opp i Buchenwald.

I mars kom de hvite bussene til Buchenwald for å hente skandinaviske fanger hjem. Julius Paltiel og de øvrige fire norske jødene fikk ikke være med. De ble først befridd av amerikanerne 11. april, etter å ha lurt døden på nytt ved å stjele klærne med nummer på fra døde, ikke-jødiske fanger. Julius Paltiel levde fram til 7. mars 2008 i Trondheim.

Les fortellingen

Utdrag fra Julius Paltiels historie, skrevet av Vera Komissar.

Oppgave 1

Etter frigjøringen fra konsentrasjonsleiren Buchenwald, 1945. Fra venstre Pelle Hirsch, Julius Paltiel og Assor Hirsch.
Etter frigjøringen fra konsentrasjonsleiren Buchenwald, 1945. Fra venstre Pelle Hirsch, Julius Paltiel og Assor Hirsch.

Lytt til intervjuet med Julius Paltiel med tittel Fra menneske til fange. I dette intervjuet beskriver han sin opplevelse av arrestasjonen av jødene i oktober 1942. Han beskriver transporten til Tyskland og Polen, og livet som fange i Auschwitz og Buchenwald. Intervjuet, som varer i over 30 minutter, er gjort av Hans Nissen.

  1. Les fagartikkelen Hva er en historisk kilde?. Forklar begrepene primærkilde, sekundærkilde, levning og beretning.
  2. Er intervjuet med Julius Paltiel en primærkilde eller sekundærkilde?
  3. Er intervjuet en levning eller en beretning?
  4. Drøft hvordan dette påvirker måten vi kan bruke et slikt intervju på som historisk kilde.
  5. Hva er unntakstilstanden i 1942?
  6. Hva sier han om norsk politis rolle under arrestasjonen av jødene?
  7. Julius sier at den verste behandlingen fikk han på SS-Strafgefangenenlager Falstad.
  8. Hvorfor tror du denne opplevelsen ble så sterk for ham?
  9. Hva skjedde med familien til Julius under krigen?
  10. Skriv et kort blogginnlegg om hvordan Julius opplevde tida på Falstad, og de erfaringene han gjorde seg der, som han tok med seg videre i fangenskap.

Oppgave 2

Skolebilde fra 1930-åra. En gutt gjør nazi-hilsen.
Skolebilde fra Ila skole i 1930-årene. Klikk på bildet og bruk lupen for å se det i større format.

Se på skolebildet fra 1930-tallet. Julius gikk på Ila skole.

Bruk det du ser på bildet, til å skrive en oppgave om nazismens tidlige framvekst i Norge på 1930-tallet.

Læringsressurser

Krigen i Norge

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

  • SubjectMaterialFagstoff

    Skolegang under krigen

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Skolesituasjonen i Finnmark og Nord-Troms under 2. verdenskrig

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Forbudt kjærlighet: Historien om «tyskerjentene»

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Krigsseiler forteller: Å seile i konvoi, og senkingen av Bismarck

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Album fra konsentrasjonsleirene Natzweiler og Dachau

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Max Manus – en norsk krigshelt

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Radioforbud

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Hjelp fra Sverige

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Min familie i krigens dager

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Lag par av hendelser, navn og årstall

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    De Havilland DH 98 Mosquito

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Diskusjonsoppgaver: «Forbudt kjærlighet»

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Tidsvitner fra andre verdenskrig

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
SubjectEmne

Kildemateriale

  • SharedResourceDelte ressurser

    Frigjøringsdagen 1945

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Forbudt kjærlighet: Norske kvinners forhold til tyske soldater

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Bomberegn over Rjukan

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Dødelig nyttårsaften i Oslo

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Familien Scharff

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Økonomisk kollaborasjon

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Begrenset bevegelsesfrihet

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Rasjonering av mat og klær

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Matmangel og arbeidshjelp

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Skolehverdag under okkupasjonen

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Skolen i Finnmark og Nord-Troms under 2. verdenskrig

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SharedResourceDelte ressurser

    Rapport fra fylkesmannen i Hedmark 1943 om jødene i Norge

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff