Det er viktig for profesjonelle bedrifter å kommunisere med målgruppene sine. De kan ha egne avdelinger og ansatte som foretar utformingen av kampanjer og reklamer, men de kan også bruke eksterne reklame- og designbyråer. Det beror på størrelsen på firmaet, budsjettene og på bedriftens tradisjon.

Markedsførerens oppgave
Reklame forekommer i mange varianter. Det de har felles, er at de skal nå mottaker etter en vellykket kommunikasjonsprosess (AIDA). Det er ikke vanlig at du som driver med markedsføringsstrategi og ledelse, også skal lage selve reklamen, men du må likevel vite litt om hvilke virkemidler man har til rådighet, og hva som er viktig å tenke på, når man skal utforme en reklame.
Det er reklamebyråer, kommunikasjonsbyråer og designbyråer som vanligvis er de kreative kreftene i reklameutforming. Som markedsfører må du lære deg å briefe dem, det vil si at du må gi byrået tilstrekkelig med informasjon om målet med reklamen, målgruppen den skal nå, hovedbudskap og tanker om utseende på reklamen. Først da kan byrået utforme noe du blir fornøyd med.

Grundig prosess
Briefing-prosessen er lang og bør være grundig for å få et godt resultat. Tanker, diskusjoner og forslag går ofte frem og tilbake mellom bedrift og byrå mange ganger når en reklame eller en kampanje skal utformes. Under ser du noen tanker om denne prosessen fra en som har lang erfaring i bransjen.
For å lære mer om hvordan reklamene lages, både kreativt og strategisk, må du gjøre oppgavene som følger med dette kapittelet. Da får du prøvd deg både som utvikler i reklamebyrå og som produktsjef eller markedssjef.
Læringsressurser
Markedskommunikasjon
Fagstoff
Massekommunikasjon
KjernestoffReklame
KjernestoffPublic relations (PR)
KjernestoffSalgsfremmende tiltak
KjernestoffDirekte markedsføring
KjernestoffSosiale medier
KjernestoffPersonlig kommunikasjon
Kjernestoff- Kjernestoff
Hvordan lager vi reklamemateriell?Du er her
Reklamen som treffer blink
KjernestoffReklameplakaten
KjernestoffReklamefilmen
KjernestoffRadioreklame
KjernestoffAvisannonsen
KjernestoffVirkemidler i reklamefilm
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Stå på stand: Lag reklamekampanje!
KjernestoffStå på stand: Lag radioreklame!
KjernestoffUt på tur!
KjernestoffKjør kamera!
KjernestoffBlogg i vei!
KjernestoffLær med digital tavle!
KjernestoffSkriftlig oppgave: Følg en bedrift!
KjernestoffMuntlig oppgave: Følg en bedrift!
Kjernestoff
Vurderingsressurs
Kjennetegn på måloppnåelse
KjernestoffUndervisningsopplegg for lærer
Kjernestoff