Hopp til innhold

  1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Markedskommunikasjon og lovverkChevronRight
  4. MarkedskommunikasjonChevronRight
  5. Hvordan lager vi reklamemateriell?ChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Hvordan lager vi reklamemateriell?

Det er viktig for profesjonelle bedrifter å kommunisere med målgruppene sine. De kan ha egne avdelinger og ansatte som foretar utformingen av kampanjer og reklamer, men de kan også bruke eksterne reklame- og designbyråer. Det beror på størrelsen på firmaet, budsjettene og på bedriftens tradisjon.

Reklameplakater for Gullbrød og Esprit. Foto.

Markedsførerens oppgave

Reklame forekommer i mange varianter. Det de har felles, er at de skal nå mottaker etter en vellykket kommunikasjonsprosess (AIDA). Det er ikke vanlig at du som driver med markedsføringsstrategi og ledelse, også skal lage selve reklamen, men du må likevel vite litt om hvilke virkemidler man har til rådighet, og hva som er viktig å tenke på, når man skal utforme en reklame.

Det er reklamebyråer, kommunikasjonsbyråer og designbyråer som vanligvis er de kreative kreftene i reklameutforming. Som markedsfører må du lære deg å briefe dem, det vil si at du må gi byrået tilstrekkelig med informasjon om målet med reklamen, målgruppen den skal nå, hovedbudskap og tanker om utseende på reklamen. Først da kan byrået utforme noe du blir fornøyd med.

Gammel reklameplakat for Freia Selskapssjokolade. Foto.
Det er ikke sikkert briefing-prosessen var så omstendelig på tidspunktet da denne reklamen ble utformet, men billedteksten «Daglig drikk i alle hjem» er et tydelig kommunikasjonsmål.

Grundig prosess

Briefing-prosessen er lang og bør være grundig for å få et godt resultat. Tanker, diskusjoner og forslag går ofte frem og tilbake mellom bedrift og byrå mange ganger når en reklame eller en kampanje skal utformes. Under ser du noen tanker om denne prosessen fra en som har lang erfaring i bransjen.

For å lære mer om hvordan reklamene lages, både kreativt og strategisk, må du gjøre oppgavene som følger med dette kapittelet. Da får du prøvd deg både som utvikler i reklamebyrå og som produktsjef eller markedssjef.

Læringsressurser

Markedskommunikasjon

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs