1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Marked og målgrupperChevronRight
  4. Segmenter og målgrupperChevronRight
  5. SegmenteringsstrategierChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Segmenteringsstrategier

Hvilke segmenter skal vi betjene? Denne viktige avgjørelsen påvirkes av flere forhold. Både ressursene vi har tilgjengelig i bedriften, produktene vi jobber med, og konkurransesituasjonen vi befinner oss i, har mye å si for segmenteringsstrategien vi til slutt velger.

Tre segmenteringsstrategier

Vi har i alt tre forskjellige segmenteringsstrategier:

  • Konsentrert segmenteringsstrategi
  • Differensiert segmenteringsstrategi
  • Udifferensiert segmenteringsstrategi

Disse tre forskjellige måtene å tenke segmentering på spenner fra det å spesialisere markedsføringen fullstendig til det å velge samme slags markedsføring for alle kundene – uansett segment.

Læringsressurser

Segmenter og målgrupper

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs