Det finnes produkter og tjenester som de fleste i et samfunn har bruk for. Til og med konger kan ta trikken om de vil! Midt under oljekrisen i 1973 ville Norges daværende konge, Olav V, gå foran som et godt eksempel ved å reise kollektivt i stedet for å kjøre privatbil, så han tok trikken.
Samme tilbud til alle
Dersom en bedrift velger udifferensiert segmentering som strategi, behandles alle segmentene samlet som ett marked. I stedet for å lete etter ulikheter mellom segmentene, konsentrerer man seg om likhetene. På denne måten har bedriften ett budskap, ett produkt, én pris og én distribusjonsstrategi.
Ruter, som er ansvarlig for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus, er et eksempel på en bedrift som bruker udifferensiert markedsføring, og som kommuniserer likt med alle. Det er ingen forskjell på bussene vi tar, vi kan ikke velge «klasse» eller sete. Vi kjøper helt enkelt en bussbillett. Ruter markedsfører produktene sine hovedsakelig med at vi som brukere sparer penger, at vi slipper å stå i bilkø, og at vi tar hensyn til miljøet ved å reise kollektivt. I tillegg fremhever Ruter at de har hyppige avganger og dekker et stort geografisk område.
Læringsressurser
Segmenter og målgrupper
Fagstoff
Forskjellige eller like?
KjernestoffSegmenter og målgrupper
KjernestoffMålgruppetenkning
KjernestoffHva er fellestrekkene?
KjernestoffSegmenteringskriterier
KjernestoffDemografisk segmentering
KjernestoffSosial klasse
KjernestoffPsykografisk segmentering
KjernestoffLivsstilskriterier
KjernestoffPersonlighet, holdninger og verdier
KjernestoffAtferdssegmentering
KjernestoffSegmenteringsvilkår – TILT
KjernestoffSegmenteringsstrategier
KjernestoffKonsentrert segmentering
KjernestoffUdifferensiert segmentering
KjernestoffDifferensiert segmentering
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Nyhetsdrypp
KjernestoffSatt på spissen
KjernestoffUt på tur!
KjernestoffKjør kamera!
KjernestoffBlogg i vei!
KjernestoffSegmentering
KjernestoffSkriftlig oppgave: Følg en bedrift!
KjernestoffMuntlig oppgave: Følg en bedrift!
KjernestoffLær med digital tavle!
KjernestoffRydd i toppen!
KjernestoffKlassens wiki
KjernestoffPå’n igjen!
KjernestoffMålgruppetenkning – har du skjønt det?
KjernestoffSegmenter og målgrupper: Test deg selv!
Kjernestoff
Vurderingsressurs
Kjennetegn på måloppnåelse
KjernestoffUndervisningsopplegg for lærer
Kjernestoff