1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Marked og målgrupperChevronRight
  4. Segmenter og målgrupperChevronRight
  5. Konsentrert segmenteringChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Konsentrert segmentering

Å bruke en konsentrert segmenteringsstrategi betyr å konsentrere seg om en liten, spesiell del av et marked, en såkalt nisje, og å pleie bare kundegruppen bak dette ene segmentet. Økologisk saft er et eksempel på et slikt nisjesegment i matvaremarkedet.

Nisjemarkedsføring

Omega de Ville Tourbillion-klokke til 913.900 kr.

I konsentrert markedsføring eller nisjemarkedsføring vil all kommunikasjon rettes mot det ene utvalgte segmentet. Alle tiltak, fra produktutvalg og prissetting til distribusjon, vil også være tilpasset dette segmentet.

Nødvendige forutsetninger

Når man velger et segment på denne måten, fordrer det enten at segmentet er stort nok til å kunne være lønnsomt, eller at kundene har kjøpekraft nok til at satsningen kan lønne seg. Derfor er nisjemarkedsføring en vanlig strategi for bedrifter som markedsfører prestisjeprodukter, eller i delmarkeder som består av svært få, men ekstremt kjøpesterke kunder.

Hvor mange kjøper egentlig en jumbojet?

Flyindustrien er et eksempel på en bransje som har få kunder og oppdrag. Til gjengjeld beløper oppdragene seg vanligvis til milliarder av kroner. Det norske flyselskapet Norwegian inngikk i 2012 en avtale med Airbus og Boeing om kjøp av nye fly. Kjøpsordrene har en samlet listeprisverdi på hele 127 milliarder kroner!

Administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos, husker best et modellfly han fikk i julegave da han var 10 år. I dag er han en av de få kundene som kjøper fly.

Læringsressurser

Segmenter og målgrupper

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs