1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Marked og målgrupperChevronRight
  4. Segmenter og målgrupperChevronRight
  5. Psykografisk segmenteringChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Psykografisk segmentering

Psykografisk segmentering handlar om livsstil, meiningar, haldningar, verdiar og personlegdomstrekk, og er ein effektiv måte å dele opp marknader på. Ein som har dykking som interesse, til dømes, treng utstyr. Men kriteria er ikkje så lette å definere og måle og kan vere vanskelege å jobbe med.

Psykografisk segmentering handler om livsstil, meninger, holdninger, verdier og personlighetstrekk, og er en effektiv måte å dele opp markeder på. En som har dykking som interesse, for eksempel, trenger utstyr. Men kriteriene er ikke så lette å definere og måle og kan være vanskelige å jobbe med.

Avgjørende tilleggsinformasjon

Demografisk informasjon alene er sjelden tilstrekkelig for å definere et segment som det kan være verdt å satse på. Mennesker i samme demografiske gruppe kan nemlig ha helt forskjellige interesser – eller holdninger, for den saks skyld. «Kjønn» er for eksempel et demografisk kriterium. Men bak segmentet «kvinner» finner vi en svært uensartet målgruppe.

Selv om mange kvinner godt kan tenke seg å dra på reiser, er det nok ikke mange som har tenkt seg en tur ut i verdensrommet! Denne romturisten er unntaket i så måte. Her vinker hun etter landingen ved byen Arkalyk i Nord-Kasakhstan i 2006.

Vi trenger helst flere variabler for å komme frem til et matnyttig segment som vi kan tilpasse vår markedsføring til. «Kvinner mellom 40 og 60 år med interesse for reiser» kan være et slikt segment vi kan prøve å nå. Da har vi blant annet snevret inn segmentet «kvinner» med med et psykografisk kriterium som vi har definert som «interesse for reiser».

Under ser du en video som viser et segment med en spesiell interesse og livsstil.

Læringsressurser

Segmenter og målgrupper

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs