Begrepet segment bruker vi om en del av et totalmarked. For eksempel er gruppetimer på treningssentre en type treningstilbud som utgjør en del eller et segment av det totale treningsmarkedet.

Å velge segment
Som du ser av sektordiagrammet nedenfor, består trenings-markedet i Norge av mange segmenter eller deler, og de ulike bedriftene konkurrerer ikke i alle delene av dette markedet. Kjeder som SATS ELIXIA, Spenst og Friskis&Svettis konkurrerer først og fremst i den delen av treningsmarkedet som kalles «treningssentre med gruppetrening», og det er ut fra dette segmentet de regner ut sin markedsandel. Her kan de også definere hvem konkurrentene deres er, og de kjenner kundene sine. Da blir det mulig for dem å lage en virkningsfull markedsstrategi for å nå målet de setter seg.
(Diagrammet viser ikke reelle markedsandeler.)
Læringsressurser
Ulike markeder
Fagstoff
Inndeling av markeder
KjernestoffHva er et marked?
KjernestoffNavn på markeder
KjernestoffModerne markeder
KjernestoffHvorfor definere markeder?
KjernestoffMarkedsutvikling
KjernestoffMarkedsandeler
Kjernestoff- Kjernestoff
MarkedssegmentDu er her
Ett marked – to sider
KjernestoffForbrukermarkedet
KjernestoffBedriftsmarkedet
KjernestoffMellomhandlermarkedet
KjernestoffStatlig og kommunalt marked
KjernestoffInternasjonale markeder
KjernestoffValg av internasjonalt marked
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Nyhetsdrypp
KjernestoffSatt på spissen
KjernestoffUt på tur!
KjernestoffKjør kamera!
KjernestoffBlogg i vei!
KjernestoffSkriftlig oppgave: Følg en bedrift!
KjernestoffMuntlig oppgave: Følg en bedrift!
KjernestoffLær med digital tavle!
KjernestoffRydd i toppen!
KjernestoffPå’n igjen!
KjernestoffUlike markeder: Test deg selv!
Kjernestoff
Vurderingsressurs
Kjennetegn på måloppnåelse
KjernestoffUndervisningsopplegg for lærer
Kjernestoff