1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Marked og målgrupperChevronRight
  4. Ulike markederChevronRight
  5. MarkedsutviklingChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Markedsutvikling

Markeder kommer og går – heldigvis! På denne måten får vi nemlig hele tiden produkter som er tilpasset nye behov, og som utnytter ny teknologi. For eksempel har markedet for skrivemaskiner blitt helt borte etter at pc-en kom på markedet.

Skrivemaskin. Foto.
Her ser du forløperen til dagens bærbare datamaskiner, en Olivetti Lettera skrivemaskin fra 1954 i reisevariant, signert Marcello Nizzoli.

Hvorfor endrer markeder seg?

Norwegian-fly går inn for landing. Foto.
De siste ti–femten årene har billigselskaper som Norwegian og Ryanair forandret markedet for flyreiser radikalt. De har presset de andre flyselskapene på pris og gitt kundene muligheten til å velge servicenivå.

Ny teknologi er én viktig årsak til markedsendringer. Men det finnes også andre forhold som forandrer et marked. For eksempel tvinges etablerte bedrifter til å tenke nytt når nye konkurrenter kommer på banen.

Trender og moter

Trender og moter er en annen faktor som påvirker markeder. For kunder med god råd blir også kjøp av alt fra sykler, mobiltelefoner og skiutstyr til sofaer og kjøkkeninnredning til et spørsmål om å velge moteriktig.

Lover og regler

Sprayboks. Foto.
Deodorant i sprayform var vanlig før.

Av og til forandres et marked på grunn av nye lover og regler. Før var det for eksempel veldig vanlig med spraydeodorant, men sprayen inneholdt drivgasser som senere ble forbudt av miljøhensyn. Nå ser vi i mye større grad deodoranter i roll-on-form eller stick-form.

Nye markeder

Et helt nytt marked som har oppstått de siste årene, er markedet for CO2-kvoter eller CO2-sertifikater. Bedrifter som forurenser, får tildelt et visst antall CO2-sertifikater. Disse sertifikatene sier noe om hvor mange tonn CO2 de kan slippe ut i løpet av et år. Dersom bedriftene slipper ut mer, må de kjøpe flere sertifikater, og dersom de slipper ut mindre, kan de selge de sertifikatene de ikke bruker. I filmen under får du vite mer om handel med CO2-kvoter.

En feil oppsto ved lasting av en ekstern ressurs.
En feil oppsto ved lasting av en ekstern ressurs.

Markeder påvirkes av

  • ny teknologi
  • nye konkurrenter
  • trender og moter
  • lover og regler

Læringsressurser

Ulike markeder

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs