1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Marked og målgrupperChevronRight
  4. Ulike markederChevronRight
  5. Moderne markederChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Moderne markeder

Et marked var opprinnelig et konkret sted der man kjøpte og solgte varer. I dag behøver ikke kjøper og selger alltid møtes personlig lenger, de kan for eksempel bruke Internett som «markedsplassen» sin. Men ordet marked har i dag fått en utvidet betydning også på andre måter.

Hvordan bruker vi begrepet marked i dag?

Med marked mener vi i dag ikke bare steder for kjøp og salg av varer. Et marked består av det totale tilbudet av en bestemt vare og en kundegruppe som har samme ønsker og behov, og som kan være villig til å kjøpe varen. Du har kanskje ikke tenkt så mye over det til nå, men du kjenner sikkert til en rekke markeder – for eksempel disse:

Musikkmarkedet

Til musikkmarkedet hører blant annet kjøp og salg av konsertbilletter, cd-er, vinylplater, mp3-filer med mer. I tillegg er det mange ulike yrkesgrupper som leverer varer og tjenester innenfor dette markedet: for eksempel artister, discjockeyer, impresarioer (managere), scenearbeidere, lydteknikere og reklamefolk, for å nevne noen.

En DJ som spiller plater live, opererer i musikkmarkedet.

Undertøymarkedet

Dette markedet omfatter alt som tilbys av undertøy. Fordi alle trenger undertøy, kan vi si at den potensielle kundegruppen i utgangspunktet er hele befolkningen. Kundegruppen er derfor ikke ensartet, kundene stiller ulike krav til undertøyet de vil kjøpe: Noen er mest opptatt av at plaggene er lekre, for andre er funksjonalitet og tekstilkvalitet viktigst.

Modeller viser bade- og undertøymote fra Björn Borg under Oslo Fashion Week 19. august 2010. Hva tror du de som kjøper undertøy fra Bjørn Borg, er mest opptatt av?

Bruktbilmarkedet

Bruktbilmarkedet omfatter alle former for kjøp og salg av bil, for eksempel gjennom auksjoner, bruktbilforhandlere eller nettsteder som FINN.no.

Aksjemarkedet

På aksjemarkedet kjøpes og selges det aksjer. Børsnoterte aksjer omsettes på børsen, mens aksjer som ikke er børsnoterte, selges i det såkalte gråmarkedet. På nettsidene Aksjer for alle kan vi finne introduksjon til både aksjemarkedet, aksjesparing og Børsens oppgaver.

Læringsressurser

Ulike markeder

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs