1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Marked og målgrupperChevronRight
  4. Markedsføringens historieChevronRight
  5. Den markedsorienterte periodenChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Den markedsorienterte perioden

Fra 1970-årene av ser vi en endring i produsentenes holdning overfor kundene. De blir mer opptatt av hva folk faktisk vil ha, og tar større hensyn til individuelle behov. En konsekvens er blant annet at vi i dag kan velge mellom en mengde ulike tannbørster og finne den som passer oss.

Kunde, behov og marked

Siden 1970-tallet har bedriftene vært nødt til å ta stadig større hensyn til kundenes ønsker for å kunne hevde seg i den økende konkurransen. Kundene på sin side har fått bedre råd og har blitt mer og mer sofistikerte. Funksjonalitet, god pris og tilgjengelighet er ikke lenger nok, nå skal varene også dekke behov som selvrealisering og tilhørighet. Med andre ord: Klær og produkter skal vise hvem vi er.

Målrettet kommunikasjon og produktutvikling

Dagens markedsføring er preget av stort utvalg, mye reklame samt mye og svært målrettet kommunikasjon. Fordi konkurransen er stor, må tilbyderne velge seg ut noen grupper av kunder som de ønsker å pleie og gjøre helt fornøyde. De bruker derfor i utstrakt grad markedsundersøkelser og annen kommunikasjon rettet direkte inn mot kundegruppen. I tillegg arbeider de hele tiden med å utvikle produktene sine.

Hvilken kundegruppe tror du H&M ønsket å pleie i denne reklamekampanjen fra 1993?

Læringsressurser

Markedsføringens historie

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs