1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Marked og målgrupperChevronRight
  4. Markedsføringens historieChevronRight
  5. Den salgsorienterte periodenChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Den salgsorienterte perioden

Etter andre verdenskrig kom flere og flere produsenter på banen, varetilbudet økte sterkt, og forbrukerne kunne begynne å velge i både varianter og pris. Bedriftene svarte på denne utfordringen ved å satse sterkt på reklame og andre markedsføringstiltak.

Til å begynne med var det vanlig med enkle reklamebudskap for å vise fortreffeligheten av egne produkter, som i eksemplet «For hjem og sport – Nivea Krem til hudpleien». Ellers ser vi også at bilder av pene, blide og spreke mennesker har vært brukt som blikkfang i reklame nærmest til alle tider.

Sterkere salgsfremstøt

Eldre reklame for Solidox tannkrem mot tannsten fra Lilleborg fabriker.

I den salgsorienterte perioden la bedriftsledere og markedsførere mer og mer vekt på å «dytte» produktene ut til kundene og overbevise dem om å kjøpe. Enkle slagord og anbefalinger, som for eksempel «Siko tannkrem er bra», ble brukt for å selge. Mange reklameannonser fremhevet dessuten nytteverdien og effektiviteten av produktene som skulle selges – nye produkter var ensbetydende med fremskritt og et mer lettvint liv.

Læringsressurser

Markedsføringens historie

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs