1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Marked og målgrupperChevronRight
  4. Markedsføringens historieChevronRight
  5. Den produksjonsorienterte periodenChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Den produksjonsorienterte perioden

Den produksjonsorienterte perioden i markedsføringens historie begynte med den industrielle revolusjonen, og perioden kjennetegnes ved at bedriftene konsentrerte seg om å produsere mest mulig.

På bildet ser vi en Ford Model T på samlebåndet i Dearborn-fabrikken 26. mai 1927. Alle Model T-bilene var helt like. Slik ble de rimeligere å produsere, og flere hadde råd til å kjøpe dem.
I 1915 var det en drøm å få skaffet seg en bil i det hele tatt. Her ser du en britisk Ford-reklame som spiller på nettopp denne drømmen.

Produkt og produksjon

I 1769 tok engelskmannen James Watt patent på en dampmaskin som la grunnlaget for den industrielle revolusjonen. Dampmaskinene gjorde det mulig å produsere og transportere mer effektivt. De ble først brukt i gruvene, men etter hvert også i andre typer industri og i tog- og båttransport. Ved hjelp av de nye transportmidlene nådde produsentene ut til folk – og folk ble forbrukere.

Helt fram til midten av 1900-tallet hadde bedriftslederne en tilsynelatende enkel oppgave med å få solgt produktene sine. Forbrukerne manglet det meste, og når nye produkter ble tilgjengelige gjennom masseproduksjon, kjøpte folk dem så sant de hadde råd. Bedriftslederne kunne derfor orientere seg mot produkter og produksjon, og de viktigste vilkårene for å få solgt produktene var gunstig pris og tilgjengelighet.

Læringsressurser

Markedsføringens historie

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs