1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Marked og målgrupperChevronRight
  4. Markedsføringens historieChevronRight
  5. ProfittChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Profitt

En virksomhet som skal overleve på sikt, må tjene penger. Bedrifter i privat sektor har oftest som mål å skape overskudd. Men de færreste eierne gjør som Onkel Skrue og bruker pengene til å bade i. I stedet pløyes deler av overskuddet tilbake i bedriften for å styrke den.

Overskudd gjennom fornøyde kunder

De fleste virksomhetene har som mål å tjene penger slik at eiernes krav om fortjeneste kan tilfredsstilles. Vi må derfor ikke glemme at markedsføring er et verktøy for å nå bedriftens mål.

En markedsorientert bedriftsleder vil se det slik at bedriften kan tjene penger gjennom å tilfredsstille kundens ønsker og behov bedre enn det konkurrentene klarer. Fornøyde kunder er gode kunder: De kjøper igjen, og de snakker i tillegg positivt om bedriften og produktet til andre, som blir potensielle nye kunder. Dette er en positiv spiral:

Læringsressurser

Markedsføringens historie

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs