Hopp til innhold

  1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Marked og målgrupperChevronRight
  4. Markedsføringens historieChevronRight
  5. ProfittChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Profitt

En virksomhet som skal overleve på sikt, må tjene penger. Bedrifter i privat sektor har oftest som mål å skape overskudd. Men de færreste eierne gjør som Onkel Skrue og bruker pengene til å bade i. I stedet pløyes deler av overskuddet tilbake i bedriften for å styrke den.

Onkel Skrue. Foto.

Overskudd gjennom fornøyde kunder

De fleste virksomhetene har som mål å tjene penger slik at eiernes krav om fortjeneste kan tilfredsstilles. Vi må derfor ikke glemme at markedsføring er et verktøy for å nå bedriftens mål.

En markedsorientert bedriftsleder vil se det slik at bedriften kan tjene penger gjennom å tilfredsstille kundens ønsker og behov bedre enn det konkurrentene klarer. Fornøyde kunder er gode kunder: De kjøper igjen, og de snakker i tillegg positivt om bedriften og produktet til andre, som blir potensielle nye kunder. Dette er en positiv spiral:

Læringsressurser

Markedsføringens historie

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs