Hopp til innhold

  1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Marked og målgrupperChevronRight
  4. Markedsføringens historieChevronRight
  5. KundeorienteringChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Kundeorientering

Markedsorientering betegner en helhetlig tenkemåte, en bedriftsfilosofi, mens kundeorientering er en konsekvens av denne tenkemåten, det vil si de konkrete tiltakene en bedrift setter i verk for å finne ut hva kundene vil ha. Begrepene brukes om hverandre, men betyr altså ikke det samme.

Personer gir poeng. Foto.

Hva vil kundene ha?

Smaksprøver av kjeks med ost deles. Foto.
Matprodusenter byr ofte på smaksprøver i dagligvareforretninger. Dette er en måte å være kundeorientert på, og produsenten får direkte tilbakemelding på nye produkter.

En markedsorientert bedrift må alltid stille seg spørsmålet hva det er kundene ønsker. For å få svar på dette, kan man bruke blant annet markedsundersøkelser, salgstall og konkurrentinformasjon.

Nedenfor finner du en lenke til resultatene fra en nasjonal kartlegging av fysisk aktivitet blant voksne og eldre, gjennomført av Helsedirektoratet i 2014–2015. Befolkningen i Norge er på en måte kundene til Helsedirektoratet. For å ta riktige avgjørelser om helsepolitikk, som blir produktet i denne sammenhengen, må Helsedirektoratet vite noe om befolkningens vaner. Her er resultatene fra kartleggingen.

Læringsressurser

Markedsføringens historie

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs