Hopp til innhold

  1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Marked og målgrupperChevronRight
  4. Markedsføringens historieChevronRight
  5. Markedsføringshistorien og NorgeChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Markedsføringshistorien og Norge

Den formen for markedsføring vi kjenner i dag startet med den industrielle revolusjon rundt 1750, mens de sterkeste norske merkevarene kom så sent som i 1930. Siden har markedsføring av varer og tjenester hatt en rivende utvikling med masseproduksjon, butikker, mengder av reklame og kresne kunder.

Bilde av en kvinne som plasserer Aftenposten i et avisstativ utenfor en kiosk 19. juni 1962.
Aftenposten plasseres i et avisstativ utenfor en kiosk 19. juni 1962. Kioskens fasade preges også av reklameskilt og -plakater samt utstilte varer i vinduet.

Starten på en ny utvikling

Overalt hvor det er handel, finnes det en form for markedsføring. Likevel har ikke den formen for markedsføring vi kjenner i dag, med masseproduksjon, butikker, store mengder reklame og stadig mer kresne kunder, eksistert så veldig lenge. Vi kan si at den startet med den industrielle revolusjonen omtrent i 1750.

Norske tradisjonsbedrifter

Det er ikke mange av de norske bedriftene vi kjenner til i dag, som har historie så langt bakover i tid. Noen av våre sterkeste merkevarer hadde sin spede begynnelse så sent som i 1930 – da kom Diplom-is. Freia er også en tradisjonell norsk bedrift vi tenker «alltid» har eksistert. Freiafabrikken ble aksjeselskap i 1898.

Bilde av en eldre reklameannonse for Solidox tannkrem.
Her er en reklame for Solidox tannkrem mot tannsten fra Lilleborg fabriker i 1989.

Lilleborg

Lilleborg som vi kjenner best som såpeprodusent, ble etablert i 1933. Bedriften slo igjennom med oljeprodukter produsert fra egen mølle ved Akerselva i Oslo.

Læringsressurser

Markedsføringens historie

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs