1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Marked og målgrupperChevronRight
  4. MarkedsføringsbegrepetChevronRight
  5. NettverksmarkedsføringChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Nettverksmarkedsføring

Har du noen gang vært på et «homeparty»? En del organisasjoner markedsfører produktene sine gjennom nettverk der kunder og selger kjenner hverandre.

Her ser du et bilde fra et homeparty.

Familie og venner som markedsførere

Når en person vi kjenner godt, anbefaler et produkt, har vi lettere for å tro på anbefalingen enn når produsenten formidler samme salgsbudskap gjennom tradisjonell reklame. Nettverksmarkedsføring fungerer fordi vi som kunder har et tillitsforhold til selger. Dette er et trekk nettverksmarkedsføringen har felles med redaksjonell omtale (PR).

Ta en titt på nettstedet til Nu Skin, som distribuerer produkter for pleie av hud og hår. Dette er et stort amerikansk firma som opererer i hele verden, og som bruker nettopp homeparties og nettverk av distributører som salgskanal.

En salgskanal med tradisjoner

Homeparties er slett ikke noen ny måte å drive markedsføring på, men den er ikke så mye omtalt. Bildet over er fra en demonstrasjon av produkter fra Tupperware på 1950-tallet. Kanskje har du selv, eller noen du kjenner, plastbokser fra Tupperware for oppbevaring av mat? Eller sminkeprodukter fra Oriflame? Dette er merker som blir markedsført og solgt ved hjelp av nettverksmarkedsføring.

Læringsressurser

Markedsføringsbegrepet

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs

SubjectEmne

Kildemateriale