Hopp til innhold

  1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Marked og målgrupperChevronRight
  4. MarkedsføringsbegrepetChevronRight
  5. Sosiale medierChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Sosiale medier

Twitrer du? De siste årene har sosiale medier vunnet stadig flere brukere. De er er også blitt viktige markedsføringskanaler, spesielt Facebook. Tenk bare på hvor mange venner du kan nå med et tastetrykk!

Ikon for twitterapp på mobilskjerm. Foto.

En uavbrutt strøm av meldinger

Produsenter av varer og tjenester som vil kommunisere rundt produktene sine, må gjøre det der de møter kundene. Før var de fleste reklamene å finne i aviser og ukepresse, nå er Internett med sosiale medier blitt den største reklamearenaen.

Sosiale medier er ofte billigere arenaer å reklamere på enn trykte medier, TV og Radio. Dessuten er teknologien i dag tilgjengelig for å finne ut hva folk klikker på, og dermed hvilke interesser de har. Dette gjør det mulig å treffe ganske presist på målgruppene man ønsker å nå.

Men reklame på digitale medier stiller også krav til organisasjonene som bruker det. En dårlig nettside eller mangelfull oppfølging av kundehenvendelser kan være negativ markedsføring. Organisasjoner må derfor sørge for at de har kompetanse til å vedlikeholde både nettsider og kontoer på ulike sosiale medier. Delekraft i sosiale medier er avgjørende for effekten av reklamekronene som brukes.

Læringsressurser

Markedsføringsbegrepet

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs

SubjectEmne

Kildemateriale