1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Marked og målgrupperChevronRight
  4. MarkedsføringsbegrepetChevronRight
  5. Direkte markedsføring (DM)ChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Direkte markedsføring (DM)

Når en markedsfører vil nå deg direkte via f.eks. adressert post, e-post eller telefon, kaller vi det direkte markedsføring (DM). Et eksempel er adresserte brosjyrer fra bokklubber, med tilbud om gratisbøker. Ifølge Den norske Forfatterforening går det ut ca. halvannen million gratisbøker årlig!

Personlig henvendelse til kunden

Markedsføreren henvender seg direkte til deg som person for at du skal føle at du er en utvalgt kunde som får et unikt tilbud. Tilbudene oppfordrer ofte til «dialog» mellom deg og salgs-organisasjonen, slik at du som kunde kan gi informasjon om deg selv og dine ønsker. Dette gir bedriften mulighet til å skreddersy tilbud til deg i fremtiden.

Eksempler på DM kan være tilbud om kosttilskudd, tilbud om abonnement på et tidsskrift eller forespørsler om å støtte en veldedig organisasjon, slik som SOS-Barnebyer. H&M-katalogen er også direkte markedsføring, med navnet ditt på brevet som følger katalogen.

Uadressert reklame kan vi reservere oss mot.

Reservasjon mot uønsket reklame

Du synes kanskje selv at du får mye reklame i posten? Det går an å reservere seg mot uadressert reklame, men du kan ikke reservere deg mot reklame eller post som er adressert til deg. Derfor er direkte markedsføring en effektiv måte å nå kunden på i jungelen av budskap som skal treffe.

Læringsressurser

Markedsføringsbegrepet

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs

SubjectEmne

Kildemateriale