Public relations (PR) betyr «forhold til offentligheten». Det norske uttrykket er informasjon og samfunnskontakt. PR er betegnelsen på den medieomtalen en bedrift, et produkt eller en person kan få som ikke er betalt av avsender.

Omdømmebygging
Det er viktig at organisasjoner har et godt forhold til offentligheten. Derfor må de arbeide for at både organisasjonen og produktene de produserer, blir omtalt på en positiv måte. I denne sammenhengen er positiv redaksjonell omtale (positiv PR) svært viktig.
Redaksjonell omtale
Redaksjonell omtale er det et medium selv velger å skrive om en organisasjon fordi man mener saken har nyhetsverdi. En slik omtale blir oppfattet som troverdig ettersom den ikke kommer fra organisasjonen selv, men fra en utenforstående part som leseren har tillit til. Mens et reklamebudskap ofte blir oppfattet som en «halvsannhet» eller overdrivelse, blir PR oppfattet som «sant». Derfor er PR en ekstra sterk form for reklame.
Organisasjoner ser mer og mer nytten av PR som markedsføringsaktivitet. Større firma har derfor ofte flere mennesker, til og med hele avdelinger, som jobber kun med dette.

Læringsressurser
Markedsføringsbegrepet
Læringssti
Min kafé
Kjernestoff
Fagstoff
Markedsføring på fem minutter
KjernestoffBegrepet markedsføring
KjernestoffOrganisasjoner
KjernestoffFelles mål
KjernestoffForhold til konkurrenter
KjernestoffForhold til leverandører
KjernestoffForhold til kunder
KjernestoffForhold til offentlige myndigheter
KjernestoffForhold til ansatte
KjernestoffPrivat sektor
KjernestoffOffentlig sektor
KjernestoffFrivillig sektor
KjernestoffBehov
KjernestoffMaslows behovspyramide
KjernestoffEtterspørsel
KjernestoffMarkedsføreren
KjernestoffKjøperen
KjernestoffMarkeder og markedsplasser
KjernestoffNavn på markeder
KjernestoffMarkedstyper
KjernestoffMarkedsføringsaktiviteter
KjernestoffReklame
KjernestoffSalgsfremmende tiltak
Kjernestoff- Kjernestoff
Informasjon og samfunnskontakt (PR)Du er her
Direkte markedsføring (DM)
KjernestoffSosiale medier
KjernestoffNettverksmarkedsføring
KjernestoffMarkedsføringens rolle i samfunnet
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Nyhetsdrypp
KjernestoffSatt på spissen
KjernestoffKjør kamera!
KjernestoffStå på stand!
KjernestoffBlogg i vei!
KjernestoffSkriftlig oppgave: Følg en bedrift!
KjernestoffMuntlig oppgave: Følg en bedrift!
KjernestoffLær med digital tavle!
KjernestoffRydd i toppen!
KjernestoffPå’n igjen!
KjernestoffMarkedsføringsbegrepet: Test deg selv!
KjernestoffOppgaver til filmen Sneakerheadz
Kjernestoff
Vurderingsressurs
Kjennetegn på måloppnåelse
KjernestoffUndervisningsopplegg for lærer
Kjernestoff
Kildemateriale
Sneakerheadz
Kjernestoff