1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Marked og målgrupperChevronRight
  4. MarkedsføringsbegrepetChevronRight
  5. Markeder og markedsplasserChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Markeder og markedsplasser

Når vi sier ordet marked, tenker vi kanskje på en tradisjonell markedsplass fra gamle dager, der det ble solgt kyr, sauer og grønnsaker. Der møttes de som ville selge noe dem som ville kjøpe noe. Slike markeder finnes også i dag, men i mindre antall fordi vi nå har fått nye typer markeder i tillegg.

Mange ulike markedsplasser

I dag trenger ikke et marked være sted der selger og kjøper møtes personlig. Markedet er rett og slett der du tar kontakt med dem som kan tenkes å ha nytte av, lyst på eller bruk for de produktene du har å tilby. Finn.no er et marked der alle slags varer og tjenester bytter eiere. I moderne markeder er byttemiddelet som oftest penger.

Er du vant til å prute? Det må du på markedet i Marrakesh! Se på videoen. (Det kan vere reklame i videoen).

Hva tror du selgerne må gjøre for å lykkes?

Læringsressurser

Markedsføringsbegrepet

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs

SubjectEmne

Kildemateriale