1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Marked og målgrupperChevronRight
  4. MarkedsføringsbegrepetChevronRight
  5. KjøperenChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Kjøperen

Som kjøpere gjør vi valg ut fra våre behov og ønsker. Når var du selv sist kjøper av en vare eller tjeneste, og hva var det som avgjorde valget ditt da?

Hva tror du kunden på bildet er mest opptatt av – kvalitet eller pris?

Mange slags kjøpere

Kunder, klienter, pasienter, brukere, medlemmer: Kjøpere kan ha mange ulike navn. Et medlem av et politisk parti er kjøper av budskapet til dette partiet. En eldre person som bor på sykehjem, er en bruker av denne tjenesten. Og når du gir støtte til en veldedighetsorganisasjon, er du en «støtter» av denne organisasjonen – du er kunde.

Som kunde hos en advokat kalles du klient. Det du kjøper, er juridisk veiledning.

Både bedrifter, organisasjoner og privatpersoner kan være kunder, og alle kundene har sine egne mål og behov. For eksempel er hver enkelt av oss påvirket av oppdragelsen vi har fått, av lokalsamfunnet vi lever i, og av utdannelsen vi har tatt. Noen ganger tenker vi oss kanskje heller ikke helt om før vi kjøper noe?

Læringsressurser

Markedsføringsbegrepet

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs

SubjectEmne

Kildemateriale