1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Marked og målgrupperChevronRight
  4. MarkedsføringsbegrepetChevronRight
  5. MarkedsførerenChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Markedsføreren

Alle som produserer varer eller tjenester og tilbyr disse i et marked, er markedsførere, og de bruker ulike metoder for å gjøre seg synlig. Store bedrifter for eksempel sponser ofte idrettsutøvere og idrettsarrangementer.

Her ser du Marit Bjørgen og Petter Northug med reklame fra sponsorer som mener det er god markedsføring å bli assosiert med skistjernene.

Mange slags markedsførere

Vi har en tendens til å tenke at markedsførere er bedrifter som skal tjene penger på et produkt eller en tjeneste, som for eksempel kjøp eller reparasjon av en vaskemaskin. Men en markedsfører kan like gjerne være en veldedighetsorganisasjon som jobber for menneskerettigheter, eller et politisk parti som ønsker å fremme et spesielt syn i en sak.

Alle er markedsførere, og de organisasjonene som lykkes best, er de som i størst grad klarer å lese eller vekke kundens behov og produsere deretter. Dette kjennetegner markedsorienterte virksomheter.

Læringsressurser

Markedsføringsbegrepet

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs

SubjectEmne

Kildemateriale