I fotball er det gjerne målskårerne som er mest populære hos publikum, og som får mest medieomtale. Men bak hver målskårer står det et helt lag som samarbeider og prøver å gjøre hverandre gode. Dette er noe fotballen har til felles med organisasjoner og bedrifter.

Samarbeid er nøkkelen
I en organisasjon må alle samarbeide for å nå et felles mål. De ulike aktørene har ulike oppgaver, og skal organisasjonen nå målet, må alle gjøre sin jobb. La oss se på noen eksempler:
Diplom-Is

I bedriften Diplom-Is kan det overordnede målet være å utvikle den beste iskremen i Norge. I så tilfelle må alle de ansatte ha sin spesielle oppgave for at bedriften skal nå dette målet:
- Noen tar seg av produktutvalget og utvikler nye iskremprodukter.
- Noen sørger for at den tekniske delen av produksjonen går som den skal.
- Noen sørger for at det er helt rent i fabrikken, slik at iskremen ikke blir ødelagt.
- Noen utvikler reklame som informerer oss forbrukere om hvilke typer iskrem Diplom-Is har.
Gym Club
På Gym Club i Oslo har de kanskje som målsetting å være det beste treningssenteret i byen? Også her må de ansatte ha ulike oppgaver for at bedriften skal nå målet:
- Noen utvikler gruppetreningstimer.
- Noen jobber i resepsjonen med å hjelpe kunder.
- Noen sørger for at treningsapparatene på senteret har høy kvalitet og er i topp stand.
- Noen jobber som personlige trenere.
- Noen sørger for at senteret er ryddig og rent.
Læringsressurser
Markedsføringsbegrepet
Læringssti
Min kafé
Kjernestoff
Fagstoff
Markedsføring på fem minutter
KjernestoffBegrepet markedsføring
KjernestoffOrganisasjoner
Kjernestoff- Kjernestoff
Felles målDu er her
Forhold til konkurrenter
KjernestoffForhold til leverandører
KjernestoffForhold til kunder
KjernestoffForhold til offentlige myndigheter
KjernestoffForhold til ansatte
KjernestoffPrivat sektor
KjernestoffOffentlig sektor
KjernestoffFrivillig sektor
KjernestoffBehov
KjernestoffMaslows behovspyramide
KjernestoffEtterspørsel
KjernestoffMarkedsføreren
KjernestoffKjøperen
KjernestoffMarkeder og markedsplasser
KjernestoffNavn på markeder
KjernestoffMarkedstyper
KjernestoffMarkedsføringsaktiviteter
KjernestoffReklame
KjernestoffSalgsfremmende tiltak
KjernestoffInformasjon og samfunnskontakt (PR)
KjernestoffDirekte markedsføring (DM)
KjernestoffSosiale medier
KjernestoffNettverksmarkedsføring
KjernestoffMarkedsføringens rolle i samfunnet
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Nyhetsdrypp
KjernestoffSatt på spissen
KjernestoffKjør kamera!
KjernestoffStå på stand!
KjernestoffBlogg i vei!
KjernestoffSkriftlig oppgave: Følg en bedrift!
KjernestoffMuntlig oppgave: Følg en bedrift!
KjernestoffLær med digital tavle!
KjernestoffRydd i toppen!
KjernestoffPå’n igjen!
KjernestoffMarkedsføringsbegrepet: Test deg selv!
KjernestoffOppgaver til filmen Sneakerheadz
Kjernestoff
Vurderingsressurs
Kjennetegn på måloppnåelse
KjernestoffUndervisningsopplegg for lærer
Kjernestoff
Kildemateriale
Sneakerheadz
Kjernestoff