Unge såkalte «sneakerheadz» har siden 80-tallet satt mye på spill for å få tak i det rette paret med sneakers. Filmen utforsker hvordan mote- og reklamebransjen har hentet inspirasjon fra hiphop- og skate-kulturen for å nå ut til målgruppen med skoene de selger.
Filmdetaljer
År: 2015
Opprinnelse: USA
Sjanger: Dokumentar
Regi: David T. Friendly, Mick Partridge
Manus: David T. Friendly
Musikk: Rick Marotta
Medvirkende: DJ Clark Kent, Jeff Staple, Mike Epps, Wale, Samantha Ronson, Frank "The Butcher" Rivera, Rob Dyrdek, Jeff Guthrie, Dave Ortiz, Daisy Williams, Elliott Curtis, Russ Bengston, Dr. Carolyn Rodriguez, DJ Skee
Om filmen
Dokumentarfilmen Sneakerheadz viser hvordan lidenskapen for skotypen sneakers har gått fra å være en subkultur til å bli allemannseie. I filmen møter vi flere kjente personer fra sneakers-miljøet, både designere og skosamlere.
Filmen peker også på sneakerskulturens skyggeside. Ifølge filmskaperne skjer det om lag 1000 sneakers-relaterte drap hvert år. Mange av de drepte er unge mennesker som mister livet i forbindelse med overfall og ran av skoene de går med.
Fra butikk til Internett
Tidligere måtte sneakers-samlerne oppsøke de fysiske butikkene i de store amerikanske byene for å få kjøpt de skoparene de hadde lyst på. I dag foregår mye av handelen over Internett. Framveksten av Internett har også bidratt til at sneakerskulturen har gått fra å være et amerikansk fenomen til å spre seg globalt.
Hva er sneakers?
Sneakers er en skotype nært beslektet med tradisjonelle joggesko og tennissko. Ordet «sneaker» ble først tatt i bruk av reklamemannen Henry Nelson McKinney.
Utviklingen av skotypen startet på midten av 80-tallet, da Nike kom med nye sko som kombinerte sportsdesignet fra basketballsko med elementer fra såkalt gatekultur som hiphop og skating.
Læringsressurser
Markedsføringsbegrepet
Læringssti
Min kafé
Kjernestoff
Fagstoff
Markedsføring på fem minutter
KjernestoffBegrepet markedsføring
KjernestoffOrganisasjoner
KjernestoffFelles mål
KjernestoffForhold til konkurrenter
KjernestoffForhold til leverandører
KjernestoffForhold til kunder
KjernestoffForhold til offentlige myndigheter
KjernestoffForhold til ansatte
KjernestoffPrivat sektor
KjernestoffOffentlig sektor
KjernestoffFrivillig sektor
KjernestoffBehov
KjernestoffMaslows behovspyramide
KjernestoffEtterspørsel
KjernestoffMarkedsføreren
KjernestoffKjøperen
KjernestoffMarkeder og markedsplasser
KjernestoffNavn på markeder
KjernestoffMarkedstyper
KjernestoffMarkedsføringsaktiviteter
KjernestoffReklame
KjernestoffSalgsfremmende tiltak
KjernestoffInformasjon og samfunnskontakt (PR)
KjernestoffDirekte markedsføring (DM)
KjernestoffSosiale medier
KjernestoffNettverksmarkedsføring
KjernestoffMarkedsføringens rolle i samfunnet
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Nyhetsdrypp
KjernestoffSatt på spissen
KjernestoffKjør kamera!
KjernestoffStå på stand!
KjernestoffBlogg i vei!
KjernestoffSkriftlig oppgave: Følg en bedrift!
KjernestoffMuntlig oppgave: Følg en bedrift!
KjernestoffLær med digital tavle!
KjernestoffRydd i toppen!
KjernestoffPå’n igjen!
KjernestoffMarkedsføringsbegrepet: Test deg selv!
KjernestoffOppgaver til filmen Sneakerheadz
Kjernestoff
Vurderingsressurs
Kjennetegn på måloppnåelse
KjernestoffUndervisningsopplegg for lærer
Kjernestoff
Kildemateriale
- Kjernestoff
SneakerheadzDu er her